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Gefässmedizin Münster

Gefäßmedizinische Ambulanz Münster (GMA)

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FLORIAN LÜDERS

DR. FLORIAN LÜDERS

WerdegangSchwerpunktPublikationenNetzwerkTätigkeiten  Kontakt



WERDEGANG



 



medizinisch universitäre Ausbildung:

  1996 – 2001    Medizinische Fakultät, Westfälische Wilhelms-Universität

 

akademisch beruflicher Werdegang:

           – 2016    Universitätsklinikum Münster, Department für Kardiologie
und Angiologie (vormals Medizinische Klinik C) zuletzt in oberärztlicher
Funktion

  2017 – 2022    Praxisinhaber Ambulantes Gefäßzentrum Münster GbR,
Sektionsleitung Angiologie

  2022 –             Gefäßmedizinische Ambulanz Münster (GMA), Leitung

 

Mitgliedschaften:

Deutsche Gesellschaft für Angiologie (DGA)

Deutsche Gesellschaft für Innere Medizin (DGIM)

Physicians Committee for Responsible Medicine (PCRM)

International Society of Physical and Rehabilitation Medicine (ISPRM)

 

weiteres:
           Notarzt          2006 – 2017
           Intensivarzt    2007 – 2017  (Honorararzt)
           Dozent im Gesundheitswesen und für Gesundheitsberufe (Gesundheits-
und Krankenpflege)    bis  2016  (Honorardozent)
           Lehrauftrag der Westfälische Wilhelms-Universität für das Fach
Lymphologie                              seit 2016
           Fortbildung Lymphologie für Ärztinnen und Ärzte der Ärztekammer
Westfalen-Lippe (ÄKWL)    seit 2016


 

 


SCHWERPUNKT

Facharzt für Angiologie (Gefäßmedizin)



Facharzt für Innere Medizin (Internist)

Lymphologie, Notfallmedizin, Ernährungsmedizin,

physikalische Medizin

good clinical practice (GCP)

 



Medizinische Versorgungsschwerpunkte:

Diagnose und Therapie lymphatischer Erkrankungen

Akutversorgung venöser Komplikationen (Phlebothrombosen, Thrombophlebitiden)
Diagnose Therapie phlebologischer (venöser) Erkrankungen

Prävention bei arteriosklerotischer Erkrankungen (peripherer und viszeraler Typ
PAVK und CAVK)
Initial Akutversorgung peripher arterieller Komplikationen
Prävention bei arteriellen Vaskulitiden

Mikrozirkulationsstörungen:
cutane / Akrale Ischämiesyndrome:
  Wunden Ulcerationen
  Raynaud-Phänomen, Akrozyanose, Erythromelalgie
  Livedo retikularis / racemosa / dermatitis / – vaskulopathie
unklares chronic inflammatory syndrome (CIS):
  Sklerosierende (fibrosierende) Erkrankungen
  interstitielle inflammatorische Erkrankungen
Prävention sklerosierenden (fibrosierenden) Erkrankungen der Mikrozirkulation

Nutrition (Ernährung)
Bewegung (Trainingsreiz und Regeneration)

 
 
Wissenschaftliche Schwerpunkte:

  humane physiologische und pathologische Makro- und Mikro- Thermo-Fluid-dynamik
(TFD)
  vaskuläre / Perfusions- Bildgebung:
    –  Nahinfrarotspektroskopie („hyperspektrale Spektroradiometrie“) 500 – 1000
nm
    –  Infrarotspektroskopie 8000 -14000 nm
    –  [99mTc]Technetium-Rheniumsulfid-Kolloid-Lymphszintigrafie
  physiologische Grundlagen medizinischer Versorgungs-Konzepte

 
 



PUBLIKATIONEN

Lüders F. Statement: Versorgungsstrukturen hindern Leistungsqualität ·
Rechtsdepeche RDG · 2020,17(4)-Jul/Aug:221

Lüders F, Intramyocellular lipids Part I: Endurance: intramuscular fat
accumulation and high-fat diet – how does this fit together? · Microcirculation
and Lymphology- sports medicine · 1 No 1 (2020)

Lüders F, Lymph and functional integrity – prologue · Microcirculation and
Lymphology · 1 No 1 (2019) DOI 10.2511/mcly.v1i1.3

Lüders F, Kaier K, Kaleschke G, Gebauer K, Meyborg M, Malyar NM, Freisinger E,
Baumgartner E, Reinecke H, Reinöhl J, Association of chronic kidney disease with
outcomes among patients undergoing transcatheter aortic valve implantation,
accepted 02/2017 · Clinical Journal of the American Society of Nephrology
[CJASN] · 4.7 Impact Factor

Skonetzki S *, Lüders F *, Engelbertz Ch, Malyar N, Freisinger E, Meyborg M,
Reinecke H, Aging and outcome in patients with peripheral artery disease and
critical limb ischemia · Journal of the American Medical Directors Association
[JAMDA] · 06/2016 · 6.616 Impact Factor
* The first two authors contributed equally to this work.

Lüders F, Fürstenberg T, Engelbertz Ch, Gebauer K, Meyborg M, Malyar N, Reinecke
H, The Impact of Chronic Kidney Disease on Hospitalized Patients With Peripheral
Arterial Disease and Critical Limb Ischemia · Angiology · 04/2016, DOI:
10.1177/0003319716638797 · 2.931 Impact Factor

Lüders F, Engelbertz Ch, Meyborg M, Freisinger E, Malyar N , Zeller T, Reinecke
H, Acute and chronic anemia and short- and long-term outcome of patients with
peripheral arterial disease and critical limb ischemia · European Journal of
Internal Medicine [EJIM] · 03/2016, DOI:10.1016/j.ejim.2016.03.002 · 2.591
Impact Factor

Lüders F, Bunzemeier H, Engelbertz Ch, Malyar N, Meyborg M, Roeder H, Berger K,
Reinecke H, CKD and Acute and Long-Term Outcome of Patients with Peripheral
Artery Disease and Critical Limb Ischemia · Clinical Journal of the American
Society of Nephrology [CJASN] · 12/2015, DOI:10.2215/CJN.05600515 · 5.061 Impact
Factor

Lüders F, Malyar N, Meyborg M, Reinecke H, The preinterventional
Cystatin-Creatinine-ratio: a prognostic marker for contrast medium-induced acute
kidney injury and long-term all-cause mortality · Nephron · 08/2015;
DOI:10.1159/000438755 · 13.26 Impact Factor

Lüders F, Reinecke H, Gefäßerkrankungen und -komplikationen im Rahmen von
Herzoperationen · Zeitschrift für Herz- Thorax- und Gefäßchirurgie · 06/2015;
6(29):29. DOI:10.1007/s00398-015-0006-9

Lüders F, Doku A, Malyar NM, Reinecke H. Endovascular Management of a
Periinterventional Crural Pseudoaneurysm – A Case Report and Review of
Literature · International Journal of Case Reports in Medicine · DOI:
10.5171/2014.232740.

Lüders F, Malyar NM, Reinecke H. Preinterventional Cystatin C: A Highly
Prognostic Marker for All-Cause Mortality after Coronarography · Advances in
Nephrology [AIN] · 09/2014; 2014. DOI:10.1155/2014/510209

Lüders F, Doku A, Malyar N, Reinecke H (2014) Endovascular Recanalization and
Angioplasty of a Lengthy, 25 Years Old Superficial Femoral Artery Occlusion · J
Cardiovasc Med Cardiol · 1(1): 023-025.

Lüders F, Malyar N, Meyborg M, Gebauer K, Brand E, Reinecke H. Impact of
peripheral arterial occlusive disease on the development of contrast
medium-induced acute kidney injury · Nephron Clinical Practice · 03/2013;
122(1-2):38-43. DOI:10.1159/000346105 · 1.652 Impact Factor

Lüders F, Fischbach R , Seifarth H, Weßling J , Heindel W , Juergens KU.
Dual-Source Computed Tomography: Effect on Regional and Global Left Ventricular
Function Assessment Compared to Magnetic Resonance Imaging · RöFo – Fortschritte
auf dem Gebiet der R · 07/2009; 181(10):962-9. DOI:10.1055/s-0028-1109428 ·
2.025 Impact Factor

Lüders F. Chronic kidney disease and atrial fibrillation: data from the German
Competence Network Atrial Fibrillation · NephroNews · edition 6/15, 2015

Lüders F. Claudication – an underestimated public health problem · Heartjournal
· Heartcentre Münster e.V.

 
Reinecke H, Unrath M, Freisinger E, Bunzemeier H, Meyborg M, Lüders F, Gebauer
K, Roeder N, Berger K, Malyar NM. Peripheral arterial disease and critical limb
ischaemia: still poor outcomes and lack of guideline adherence., European Heart
Journal 02/2015; 36(15). DOI:10.1093/eurheartj/ehv006 · 15.20 Impact Factor

Malyar N, Kaier K, Freisinger E, Lüders F, Kaleschke G, Baumgartner H,
Frankenstein L, Reinecke H, Reinöhl J. Prevalence and Impact of Critical Limb
Ischemia on In-Hospital Outcome in Transcatheter Aortic Valve Implantation in
Germany. EuroIntervention. 2017 Dec 20;13(11):1281-1287· 5.165 Impact Factor

Malyar N, Fürstenberg T, Wellmann J, Meyborg M, Lüders F, Gebauer K, Bunzemeier
H, Roeder N, Reinecke H. Recent trends in morbidity and in-hospital outcomes of
in-patients with peripheral arterial disease: a nationwide population-based
analysis. European Heart Journal 07/2013; 34(34). DOI:10.1093/eurheartj/eht288 ·
15.20 Impact Factor

Malyar NM, Freisinger E, Meyborg M, Lüders F, Gebauer K, Reinecke H, Lawall H.
Amputations and mortality in in-hospital treated patients with peripheral artery
disease and diabetic foot syndrome. J Diabetes Complications. 2016 Apr 4. pii:
S1056-8727(16)30089-7. doi: 10.1016/j.jdiacomp.2016.03.033 · 3.01 Impact Factor

Malyar NM, Freisinger E, Meyborg M, Lüders F, Fürstenberg T, Kröger K, Torsello
G, Reinecke H. Low Rates of Revascularization and High In-Hospital Mortality in
Patients With Ischemic Lower Limb Amputation: Morbidity and Mortality of
Ischemic Amputation. Angiology. 2016 Jan 13. pii: 0003319715626849· 2.97 Impact
Factor

Stalling P, Engelbertz C, Lüders F, Meyborg M, Gebauer K, Waltenberger J,
Reinecke H, Freisinger E, Unmet medical needs in Intermittent Claudicantion with
Diabetes and Coronary Artery Disease – a ‚real-world‘ analysis on 21,197 PAD
patients, Clin Cardiol. 2019 Jun;42(6):629-636. doi: 10.1002/clc.23186. Epub
2019 May 6.

Richter L, Freisinger E, Lüders F, Gebauer K, Meyborg M, Malyar NM. Impact of
diabetes type on treatment and outcome of patients with peripheral artery
disease. Diab Vasc Dis Res. 2018 Sep 24 doi: 10.1177/1479164118793986

Meyborg M, Abdi-Tabari Z, Hoffmeier A, Engelbertz C, Lüders F, Freisinger E,
Malyar NM, Martens S, Reinecke H. Outcome of patients with reduced ankle
brachial index undergoing open heart surgery with cardiopulmonary bypass.
Journal of Cardiothoracic Surgery 10/2015; DOI:10.1093/ejcts/ezv376

Meyborg M, Engelbertz C, Lüders F, Gebauer K, Malyar NM, Reinecke H. Acute and
mid-term outcomes after treatment of multiple, recurrent restenoses of the lower
limb. International angiology: a journal of the International Union of Angiology
07/2014; 34(3). · 0.83 Impact Factor

Gebauer K, Engelbertz CM, Malyar N, Meyborg M, Lüders F, Freisinger E, Reinecke
H. Long-Term Mortality After Invasive Angiography and Endovascular
Revascularization in Patients With PAD Having Chronic Kidney Disease. Angiology.
August 2015; DOI:10.1177/0003319715603184 · 2.97 Impact Factor

Weber K, Gebauer K, Lüders F, Meyborg M, Malyar NM, Reinecke H. Micro-lightguide
spectrophotometry (O2C®) as a predictor of intermediate outcome in patients with
critical limb ischemia after percutaneous transluminal angioplasty (PTA).
International angiology: a journal of the International Union of Angiology
05/2014; 33(6). · 0.83 Impact Factor

Lebiedz P, Knickel L, Engelbertz C, Lüders F, Gebauer K, Berdel WE, Waltenberger
J, Reinecke H. Impact of preexisting chronic kidney disease on acute and
long-term outcome of critically ill patients on a medical intensive care unit.
Journal of nephrology 02/2013; 27(1). DOI:10.1007/s40620-013-0016-1 · 1.45
Impact Factor



 
 

reviewer for  



Stroke (impact factor)
Perfusion (impact factor)
Annals of Internal Medicine (impact factor)
PLOS ONE (impact factor)
Medicine (impact factor)
Nephrology (impact factor)

 

editorial board member  



Journal of Heart and Circulation
Mathews Journal of Emergency Medicine
Journal of Physical Rehabilitation Medicine

 

trial investigator  



FREERIDE (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01960647)
ALECARDIO (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01042769)
LEVANT2 Registry (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01628159)
BIOFLEX-I Europe (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01661231)
CL0017-01 (Long Lesion) (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT02013271)
Carima-Study (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT02559622)
Lutonix (BTK) (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01870401)
Pluristem PLX-PAD(ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01679990)
Initiator und Aufbau Biobank Münstersches pAVK-Register (MPADR)



 

 



 



 

 

 

Auszeichnungen:

BP award of the 16th Tri-Country Congress of the Austrian, German and Swiss
Society of Angiology in 2013, Graz, Austria
„The preinterventinal cystatin-Creatinine ratio: a prognostic marker for
contrast medium induced acute kidney injury and long-term all-cause mortality“
pub.: Lüders F, Malyar N, Meyborg M, Reinecke H, The preinterventional
Cystatin-Creatinine-ratio: a prognostic marker for contrast medium-induced acute
kidney injury and long-term all-cause mortality, Nephron. 2015;131(1):59-65
DOI:10.1159/000438755 Epub 2015 Aug 15. PMID: 26287495

 
als Koautor
Drei-Länder-Preis „Diabetischer Fuß“ – 2016 – der Fondation Urgo für
Deutschland, Österreich und die Schweiz
Young Investigator Award – 2015 – der Deutschen Gesellschaft für Angiologie
Endovascular Milestone-Award (EMil) – 2015 – der Deutschen Gesellschaft für
Angiologie
Young Investigator Award – 2013 – der deutschen, österreichischen und
schweizerischen Gesellschaft für Angiologie

 

Abstracts:

Lüders F, Kacik M, Hyperspectral evaluation of efficiency of decongestive
therapy for lymphedema: the L-ratio, Vol 1 No 1 (2019): Microcirculation and
Lymphology DOI:10.2511/mcly.v1i1

Preinterventional cystatin C level – a highly prognostic marker? Vasa 2012; 41,
Suppl.82: P2.6.

Impact of peripheral arterial occlusive disease on the development of contrast
medium-induced acute kidney injury. Vasa 2012; 41, Suppl.82: P4.6.

The influence of CKD on morbidity, outcomes and health care costs of Patients
with Peripheral Arterial Disease in Germany from 2005 to 2009. Vasa 2013; 42,
Suppl.84: PP1.2.

The preinterventinal cystatin-Creatinine ratio: a prognostic marker for contrast
medium induced acute kidney injury and long-term all-cause mortality. Vasa 2013;
42, Suppl.84: PP3.5.

The Impact of Chronic Kidney Disease on In-Hospital Mortality, Amputations and
Costs of Patients with Peripheral Arterial Disease in Germany 2009. Vasa 2014;
43, Suppl.86: FV7.2.

Impact of acute and chronic anemia on morbidity, short- and long-term outcome of
patients with peripheral arterial disease. Vasa 2014; 43, Suppl.86: P 1.07.

Impact of chronic kidney disease on acute and long-term outcome of patients with
peripheral artery disease and critical limb ischemia. Vasa 2014; 43, Suppl.86: P
3.01.

Impact of chronic kidney disease on outcome of patients after transcatheter
aortic valve implantation – insights from nationwide German data of the years
2010-2013, DGA 2016, dann VASA

Morbidity and In-hospital Outcomes of Patients with Peripheral Arterial Disease
According to Fontaine Classes in Germany from 2005 to 2009. Vasa 2012; 41,
Suppl.82.

Langzeitverlauf von Patienten mit rezidivierenden In-Stent-Stenosen der
Becken-und Oberschenkelarterien. Vasa 2012; 41, Suppl.82.

Longterm mortality after percutanous transluminal angioplasty in PAD patients
with chronic kidney disease. Jahrestagung der Dt. Gesellschaft für Angiologie,
Graz 2013.

Recent Trends in Morbidity and In-hospital Outcomes of Inpatients with
Peripheral Arterial Disease – a Nationwide Population-Based Analysis.
Jahrestagung der Dt. Gesellschaft für Angiologie, Graz 2013.

Gender Related Disparity in Hospitalization and In-Hospital Outcome of Patients
with Peripheral Arterial Disease. Jahrestagung der Dt. Gesellschaft für
Angiologie, Graz 2013.

Outcome of Patients with reduced ankle brachial index (ABI) under-going open
heart surgery with cardiopulmonary bypass. Jahrestagung der Dt. Gesellschaft für
Angiologie, Graz 2013.

Peripheral Arterial Disease Increases In-hospital Mortality in Patients with
Acute Myocardial Infarction – a Nationwide Population-based Analysis.
Jahrestagung der Dt. Gesellschaft für Angiologie, Graz 2013

A contemporary analysis of the long-term prognosis of patients with peripheral
arterial disease. VASA 2014;43 (Supplement):41-42.

Impact of Revascularization on Survival in Patients with Tissue Loss due to
Critical Limb Ischemia. DGA Abstract FV4.3.

The Impact of Gender on Therapy and Outcome of Peripheral Artery Disease. DGA
Abstract FV4.1.

Acute and mid-term outcomes after treatment of multiple, recurrent lower limb
arteries of the restenoses, Vasa 2013, Suppl

Peripheral Arterial Disease Increases In-hospital Mortality in Patients with
Acute Myocardial Infarction – A Nationwide Population-based Analysis , Vasa
2013, Suppl.

Incidence of Lower Extremity Amputation due to Acute and Chronic Limb Ischemia
in Germany From 2002-2008, Vasa 2014, Suppl.

Longterm mortality after invasive diagnostic and endovascular revascularization
in PAD patients with chronic kidney disease, abstract 80 th Annual Meeting of
the German Cardiac Society (Deutsche Gelsellschaft für Kardiologie „dgk“), april
2014

 

 
   

NETZWERK

Anmerkung: jegliche meiner derzeitigen nationalen oder internationalen
Beratungsarbeit / Lehrtätigkeiten ist/sind unentgeldlich. Physicians Committee
for Responsible Medicine Deutsche Gesellschaft für Angiologie/Gesellschaft für
Gefäßmedizin e.V. International Society of Physical and Rehabilitation Medicine
Westfälische Wilhelms-Universität Münster Deutsches Institut für
Gefäßmedizinische Gesundheitsforschung gGmbH (DIGG) Klinik für Kardiologie I:
Koronare Herzkrankheit, Herzinsuffizienz und Angiologie Prof. Dr. med. Holger
Reinecke, Sektionsleiter: Dr. med. Nasser Malyar   Klinik für Vaskuläre und
Endovaskuläre Chirurgie Univ.-Prof. Dr. med. Alexander Oberhuber   Klinik für
Gefäßchirurgie - St. Franziskus-Hospital Priv.-Doz. Dr. med. Martin Austermann
Ärztekammer Westfalen-Lippe   Praxis für angeborene Gefäßmissbildungen Prof. Dr.
Dr. med. habil. Dirk A. Loose Dr. med. Christiane Gebhardt

TÄTIGKEITEN

 

Gefäßmedizinische Ambulanz Münster (GMA), Leitung

Lehrauftrag der Westfälische Wilhelms-Universität für das Fach Lymphologie seit
2016

Forschungsstipendium der Stiftung Coloplast seit 2019 (Hyperspektrale Bildgebung
von dermalen Wunden und dermalen Ersatzverfahren)

Ärztekammer Westfalen-Lippe (ÄKWL) - Fortbildung Lymphologie für Ärztinnen und
Ärzte seit 2016 (Flüssigkeitshomöostase und Ödemsteuerung, Lymphe, Lymphatische
Last, Lymphatische Insuffizienz)

 

weitere:
Uni-WWU-Vorlesungen

Definition of the discipline "physiological medicine", DOI:
10.13140/RG.2.2.28819.35361, Project: physiological medicine





 






KONTAKTDATEN

   Gefäßmedizinische Ambulanz Münster (GMA)
 * Angiologie
 * Lymphologie
 * Innere Medizin

 * Tel.: 0173 8379 851
 * Fax: 0251 928 74075

 * E-Mail: kontakt@gma.ms
 * 
 * Voßgasse 3 | 48143 Münster | Deutschland
 * - Zugang Vossgasse - 1. Etage -
 * Fahrstuhl vorhanden, Barrierefreiheit
 * gesetzl. versichert | privat versichert

  

 

VIDEOSPRECHSTUNDE

Die Patientin oder der Patient muss für die Videosprechstunde eine Einwilligung
abgeben. Die Videosprechstunde findet selbstverständlich in Räumen statt, die
Privatsphäre bieten. Die eingesetzte Technik und die elektronische
Datenübertragung bietet und gewährleistet selbstverständlich eine angemessene
Kommunikation. Die Videosprechstunde ist selbstverständlich vertraulich und
störungsfrei - wie eine normale Sprechstunde auch. Die Videosprechstunde wird
selbstverständlich nicht aufgezeichnet. Die Videosprechstunde ist
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