niebezpiecznik.pl Open in urlscan Pro
2606:4700:3038::6815:ead9  Public Scan

URL: https://niebezpiecznik.pl/post/morele-potwierdza-ze-wykradziono-dane-klientow/
Submission: On November 29 via api from PL — Scanned from DE

Form analysis 3 forms found in the DOM

GET //niebezpiecznik.pl

<form id="searchform" action="//niebezpiecznik.pl" method="get">
  <input type="text" id="searchinput" name="s" class="searchinput" value="szukaj..." onfocus="if (this.value == 'szukaj...') {this.value = '';}" onblur="if (this.value == '') {this.value = 'szukaj...';}">
  <input type="submit" id="searchsubmit" class="button" value="">
</form>

POST https://niebezpiecznik.pl/wp-comments-post.php

<form action="https://niebezpiecznik.pl/wp-comments-post.php" method="post" id="commentform">
  <div class="user_info">
    <div class="single_field">
      <label for="author" class="desc">Imię<abbr title="Required">*</abbr> :</label>
      <input type="text" name="author" id="author" value="" size="22" tabindex="2" class="comment_input" aria-required="true">
    </div>
    <div class="single_field">
      <label for="email" class="desc">Email<abbr title="Required, would not be published">*</abbr> :</label>
      <input type="email" name="email" id="email" value="" size="22" tabindex="3" class="comment_input" aria-required="true">
    </div>
    <div class="single_field">
      <label for="url" class="desc">URL :</label>
      <input type="text" name="url" id="url" value="" size="22" tabindex="4" class="comment_input">
    </div>
    <div class="clear"></div>
  </div>
  <div class="input_area"><textarea name="comment" id="comment" cols="60" rows="5" tabindex="5" class="message_input" onkeydown="if((event.ctrlKey&amp;&amp;event.keyCode==13)){document.getElementById('submit').click();return false};"></textarea>
    <p style="margin-bottom:-25px;"> <small>Zamieszczając komentarz akceptujesz <a href="//niebezpiecznik.pl/polityka-komentarzy/" target="_blank">regulamin dodawania komentarzy</a>. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na
        temat, wulgaryzmy.</small></p>
  </div>
  <div class="submit_button">
    <input name="submit" type="submit" id="submit" tabindex="6" value="Dodaj" class="button" style="corsor:pointer;"><input type="hidden" name="comment_post_ID" value="18693" id="comment_post_ID">
    <input type="hidden" name="comment_parent" id="comment_parent" value="0">
    <p style="display: none;"><input type="hidden" id="akismet_comment_nonce" name="akismet_comment_nonce" value="ca95bfb72b"></p>
    <p style="display: none !important;"><label>Δ<textarea name="ak_hp_textarea" cols="45" rows="8" maxlength="100"></textarea></label><input type="hidden" id="ak_js_1" name="ak_js" value="1669764130525">
      <script>
        document.getElementById("ak_js_1").setAttribute("value", (new Date()).getTime());
      </script>
    </p>
    <a href="https://niebezpiecznik.pl/post/morele-potwierdza-ze-wykradziono-dane-klientow/feed/"><p>RSS dla komentarzy: <img src="//niebezpiecznik.pl/wp-content/themes/pyrmont-v2/images/feed.gif"></p></a>
    <div class="clear"></div>
  </div>
</form>

POST https://info.niebezpiecznik.pl/subscribe

<form style="margin-left: auto; margin-right: auto; width: 250px;" accept-charset="utf-8" action="https://info.niebezpiecznik.pl/subscribe" method="POST"><label style="color: gray;" for="email">
    <p></p>
    <p style="text-align: center;">Aby otrzymać info o nowych postach emailem, wpisz go poniżej:</p>
    <p></p>
    <p style="text-align: center;"><input id="email" name="email" size="25" type="email"></p>
    <p>
      <label style="color: gray;" for="email">Rozwiąż Captcha:</label>
    </p>
    <p class="g-recaptcha" data-sitekey="6LeoxuQUAAAAAA5HroywxIlzmrv1K2Ciq0BZKBZb" style="margin-top:0px;width:250px"></p>
    <div style="width: 304px; height: 78px;">
      <div><iframe title="reCAPTCHA"
          src="https://www.google.com/recaptcha/api2/anchor?ar=1&amp;k=6LeoxuQUAAAAAA5HroywxIlzmrv1K2Ciq0BZKBZb&amp;co=aHR0cHM6Ly9uaWViZXpwaWVjem5pay5wbDo0NDM.&amp;hl=de&amp;v=Km9gKuG06He-isPsP6saG8cn&amp;size=normal&amp;cb=5ebvhowc84jn" width="304"
          height="78" role="presentation" name="a-utpckmm9bato" frameborder="0" scrolling="no" sandbox="allow-forms allow-popups allow-same-origin allow-scripts allow-top-navigation allow-modals allow-popups-to-escape-sandbox"></iframe></div>
      <textarea id="g-recaptcha-response" name="g-recaptcha-response" class="g-recaptcha-response" style="width: 250px; height: 40px; border: 1px solid rgb(193, 193, 193); margin: 10px 25px; padding: 0px; resize: none; display: none;"></textarea>
    </div>
    <p></p>
    <div style="display: none;"><label for="hp">HP</label><input id="hp" name="hp" type="text"></div>
    <p><input name="list" type="hidden" value="weDWZXjYjc1hR8oK87Jt8w"><input name="subform" type="hidden" value="yes"></p>
    <p style="text-align: center;"><input id="submit" name="submit" type="submit" value=" Zapisz mnie! "></p>
    <p>
    </p>
    <p style="text-align: center;">lub śledź nas za pomocą:<br>
      <a href="https://feeds.feedburner.com/niebezpiecznik"><img src="https://niebezpiecznik.pl/wp-content/themes/pyrmont-v2/images/rss.png"></a>&nbsp;<a href="https://twitter.com/niebezpiecznik"><img src="https://niebezpiecznik.pl/wp-content/themes/pyrmont-v2/images/twitter.png"></a>
      <a href="https://facebook.com/niebezpiecznik"><img src="https://niebezpiecznik.pl/wp-content/themes/pyrmont-v2/images/facebook_32.png"></a>
    </p>
  </label></form>

Text Content

NIEBEZPIECZNIK

o bezpieczeństwie i nie...



 * 
 * 

 * Szkolenia
 * |
 * 5 PORAD
 * |
 * Audyty & Pentesty
 * |
 * SKLEP
 * |
 * Kontakt


11:57
18/12/2018


[AKTUALIZACJA #3] MORELE POTWIERDZA, ŻE WYKRADZIONO DANE KLIENTÓW

Autor: redakcja | Tagi: dane osobowe, morele.net, Polska, wyciek, wycieki
danych 


Dziś w nocy sklep Morele.net rozpoczął akcję informowania klientów o tym, że
dane osobowe i teleadresowe, a także “zakodowane” hasła zostały wykradzione
przez włamywaczy. Potwierdza się wiec scenariusz, który na Niebezpieczniku
sugerowaliśmy już miesiąc temu w artykule pt. “Uwaga Klienci Morele, ktoś ma
Wasze dane i chce Was oszukać“.

W związku z tym incydentem publikujemy kilka rad, nie tylko dla klientów Morele,
ale w zasadzie dla każdego, kto robi zakupy w internecie.


KOMUNIKAT OD MORELE

Oto treść wysyłanego przez Morele e-maila:



> Drogi Kliencie,
> doszło do nieuprawnionego dostępu do danych osobowych naszych Klientów: adresu
> e-mail, numeru telefonu, imienia i nazwiska (jeśli zostało podane) oraz hasła
> w postaci zaszyfrowanego ciągu znaków (hash). Istnieje ryzyko, że dotyczy to
> również Twoich danych. Dostęp został wykryty i zablokowany.
> Nieuprawniony dostęp nie dotyczył informacji o kartach płatniczych, loginów do
> banków czy informacji podawanych we wnioskach ratalnych. Grupa Morele nie
> gromadzi tych danych (dane podawane na naszej stronie są gromadzone w bazach
> operatora płatności i banku).
> Jakie są zagrożenia?
> Twoje dane osobowe mogą być wykorzystywane do prób wyłudzeń m.in. za
> pośrednictwem fałszywych wiadomości sms lub dostarczania na Twój adres e-mail
> informacji (w tym m.in. handlowych), na które nie wyraziłeś/aś zgody. Istnieje
> również ryzyko rozkodowania hasła.
> Co należy zrobić?
> ● zmień hasło do swojego konta Grupy Morele. Ponadto, jeśli takie samo hasło
> było używane w innych miejscach w Internecie – również rekomendujemy jego
> zmianę w tych miejscach.
> ● nie odpowiadaj na wiadomości email i smsy wysyłane przez spamerów. Zalecamy
> najwyższą ostrożność zwłaszcza gdy takie wiadomości dotyczą płatności. Nigdy
> nie przekierowujemy na strony płatności bezpośrednio z e-maili oraz SMSów.
> Jakie podjęliśmy kroki?
> Wdrażając w trybie natychmiastowym nowe procedury i środki bezpieczeństwa
> uniemożliwiliśmy dokonania ponownego nieuprawnionego dostępu do danych
> osobowych.
> Zawiadomiliśmy o nieuprawnionym uzyskaniu dostępu do danych Urząd Ochrony
> Danych Osobowych i złożyliśmy zawiadomienie o możliwości popełnienia
> przestępstwa.
> Przykro nam, że nasza znajomość, przyjaźń, a może i długoletni związek zostały
> wystawione na taką próbę. Ta kwestia jest dla nas absolutnym priorytetem i
> dużym wyzwaniem dlatego zapewniamy o pełnym zaangażowaniu całego zespołu w
> wyjaśnienie sytuacji i wprowadzeniu działań zapobiegawczych.
> Zawsze jesteśmy do Twojej dyspozycji. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania,
> prosimy o kontakt z nami pocztą elektroniczną na adres informacja@morele.net.

Komunikat jest w całkiem OK, co do porad. Niestety, jak większość oświadczeń dla
klientów zawiera “łagodzące” sformułowania, które tak naprawdę w takich
sytuacjach bardziej szkodzą niż pomagają. Przykładowo:

> Dostęp został wykryty i zablokowany

Ciężko nie wykryć, że coś jest nie tak, kiedy od miesiąca o atakach skierowanych
tylko w klientów Morele pisze prasa… “Zablokowania” zawsze warto pogratulować,
ale to przecież nie zmienia faktu, że dane klientów już wyciekły, więc użycie
tego słowa w tym kontekście jest naszym zdaniem trochę zabawne…



Ten “miesiąc” zwlekania z informowaniem użytkowników w sprawie wycieku nie
oznacza jednak, jak niektórzy piszą w internecie, że Morele naruszyło GDPR/RODO,
bo “nie powiadomiło ofiar w ciągu 72 godzin”. Zgodnie z GDPR administrator
danych ma 72 godziny na powiadomienie, ale nie ofiar, a UODO. Ofiary może (ale
nie zawsze musi!) informować “bez zbędnej zwłoki” pod warunkiem, że “naruszenie
ochrony danych osobowych może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub
wolności osób fizycznych” (zob. art 34 GDPR). Czy taki wyciek to powoduje?
Wątpimy.

Wróćmy do tego co wyciekło. Morele pisze, że atakujący mieli dostęp do:

 * e-maila
 * numeru telefonu
 * imienia i nazwiska
 * hasha hasła

Co ciekawe, nigdzie nie ma informacji o tym, że atakujący mieli też dostęp do
adresu do wysyłki/rachunku czy historii zamówień klienta (co może być istotne w
przypadku produktów z licencjami). Albo więc kradzież danych faktycznie
pochodziła z jakiegoś limitowanego w dane interfejsu/API albo Morele zapomniało
wspomnieć o tym, że przestępcy dysponują także adresami dostaw/faktur
(zwłaszcza, że te wyciekały już na początku roku).

Jakież to mogą być adresy w Waszym przypadku? Możecie sprawdzić sami pod tym
linkiem:



Tylko się nie pomylcie i nie kliknijcie na hxxp://morele.net/profil/usun-konto/
— bo, jak informuje nas jeden z Czytelników, wasze konto zostanie od razu, bez
żadnego potwierdzenia skasowane (gratulujemy pomysłu na taką implementację tak
istotnej funkcji serwisu ;D)

Co jednak najgorsze, Morele zdaje się nie wiedzieć jak duża jest skala ataku, bo
pisze

> “istnieje ryzyko, że dotyczy to również Twoich danych”

Takiego sformułowania używa się, jeśli zespół reagujący na incydent nie był w
stanie określić od jak dawna dane są wykradane lub ile z nich faktycznie
pobrano. Za brak takich informacji często odpowiedzialna jest nieprzemyślana
budowa aplikacji i niedostateczne logowanie lub monitoring własnych systemów.
Błąd popularny i występujący w większości firm, poprawiany dopiero po pierwszym
incydencie, kiedy podczas analizy zespół uświadamia sobie “jak dobrze by było,
gdybyśmy mieli taką a taką informację”

O tym na co zwrócić uwagę podczas budowy bezpiecznego serwisu/sklepu
internetowego, mówimy na naszym szkoleniu z Atakowania i Ochrony Webaplikacji. Z
opiniami uczestników ostatnich terminów możecie się zapoznać tutaj. Terminy na
2019 rok już opublikowane, więc zapraszamy do rejestracji.


CO MUSZĘ ZROBIĆ, JEŚLI KUPOWAŁEM W MORELE?

Załóż, że przestępcy maja dostęp do wszystkich danych, jakie podałeś temu
serwisowi i — jak zresztą informuje samo Morele.net — zmień hasło, zarówno do
ich sklepu jak i każdego innego miejsca, gdzie mogłeś mieć podobne.

W przeciwnym razie przestępcy znając Twój adres e-mail z Morele i Twoje hasło z
Morele zaczną sprawdzać, czy na te same dane masz też konto na Uberze, w
Allegro, Facebooku lub w innych serwisach. I będą się tam próbować logować aby
wykraść inne Twoje dane lub pieniądze.




TWOJE DANE PRĘDZEJ CZY PÓŹNIEJ WYCIEKNĄ, WIĘC PODAWAJ ICH JAK NAJMNIEJ

Jeśli kupujesz w internecie, niezależnie od tego w jakim serwisie/sklepie, to
rozważ podawanie sklepom jak najmniej danych.



Jeśli korzystasz z paczkomatów, do odebrania przesyłki nie musisz podawać
swojego numeru telefonu ani poprawnych danych osobowych. Podanie XXX zamiast
imienia i nazwiska oraz +48000000000 zamiast numeru telefonu zostanie
zaakceptowane, paczka ruszy w drogę do paczkomatu a Ty ją odbierzesz za pomocą
kodu, który przyjdzie na adres e-mail (tak, adres e-mail to jedyna informacja,
jaką będziesz musiał się podzielić ze sklepem).

Oczywiście polecamy pod XXX podstawić jakieś imię, a pod 000000000 jakiś
nieaktywny numer telefonu, żeby mniej rzucać się w oczy (zresztą numer
rozpoczynający się od 000 w wielu formularzach polskich sklepów w ogóle nie
przejdzie). Dobrą metodą jest kupić starter na stacji benzynowej i go nie
aktywować. Operatorowi nie podajecie swoich danych, a za 5 PLN macie gwarancję,
że z tego numeru ze startera nikt inny nie korzysta, więc możecie go spokojnie
podawać.

Napisaliśmy rozważ, bo każdy z Was powinien samodzielnie podjąć decyzję, czy
chce minimalizować w ten sposób ryzyko wycieku jego danych. Niektórym sumienie
może na to nie pozwolić, bo w pewnych sklepach trzeba potwierdzić “regulamin”,
który może wymagać podania prawdziwych danych osobowych (chociaż jeśli ktoś
wymaga od klienta prawdziwych danych osobowych podczas wysyłki paczkomatem, to
robi to źle: po pierwsze dlatego, że to nadmiarowe i niepotrzebne, po drugie
dlatego, że i tak tych danych nie weryfikuje). Dla tych, którzy chcą być
maksymalnie etyczni mamy więc jeszcze jeden sposób miminalizacji danych (w
kolejnym rozdziale).

A co w przypadku reklamacji? W przypadku reklamacji potrzebny jest paragon i/lub
dowód zapłaty, choć także nie zawsze. Tymi danymi będziecie jednak dysponowali,
niezależnie od tego jakie dane podaliście na formularzu dostawy/rejestracji
konta w sklepie. Jednym zdaniem:

> Da się w Polsce robić w większości miejsc zupełnie bezproblemowo zakupy
> podając jedynie poprawny adres e-mail. W niektórych miejscach konieczne jest
> podanie numeru telefonu, ale wcale nie musi to być numer prawdziwy.

Jeśli brak podawania prawdziwego/aktywnego/działającego numeru wzbudza Wasze
obawy lub gryzie Wasze sumienie, to możecie skorzystać z poprawnych numerów
telefonów generowanych przez aplikacje “VoIP”, które można zdobyć za darmo. Jak?
To wyjaśniamy poniżej.


CHROŃ ZWŁASZCZA NUMER TELEFONU LUB UŻYWAJ 2 NUMERÓW

Podczas naszych wykładów “Jak nie dać się zhackować?” (które niebawem odbędą
się w 15 miastach w Polsce) zawsze podkreślamy:



Dlaczego ochrona swojego numeru telefonu jest dość istotna? Bo niestety w Polsce
ten numer traktowany jest czasem jako element potwierdzenia tożsamości lub
autoryzacji. Np. w banku. Rok temu opisywaliśmy jak przestępcy po poznaniu
numeru telefonu ofiary, jej PESEL-u i nazwiska panieńskiego matki okradali
ofierze konto w mBanku za pomocą aplikacji mobilnej mBanku. Pół roku temu zaś
wspominaliśmy o tym jak przestępcy którzy znają numer telefonu klienta banku
wyrabiają u jego operatora duplikat karty SIM i czyszczą mu rachunek w banku.
Czasem na setki tysięcy złotych.

Korzystanie z dwóch numerów telefonów na dwóch aparatach jest niewygodne a
podpięcie dwóch numerów telefonów na jeden aparat jest w większości przypadków
niemożliwe (chociaż dzięki w Orange dzięki wsparciu dla eSIM pomału staje się to
możliwe) albo niewystarczające.

Najlepszym rozwiązaniem póki co dla większości Polaków będzie skorzystanie z
poniższych aplikacji mobilnych:

 * Google Voice (do aktywacji trzeba użyć VPN-a wychodzącego w USA, bo usługa
   nie jest dostępna w Polsce. Konto da się założyć przy użyciu NordVPN oraz po
   podaniu numeru VoIP z USA, wygenerowanego np. jedną z poniższych technik.)
 * MySudo (dostępna tylko dla posiadaczy iPhona, trzeba zmienić sklep na USA,
   pierwszy rok gratis)
   
   

 * 2nr (dostępna na iPhony i Androidy, ale nie wiemy na czym zarabiają jej
   twórcy, a niektóre zapisy w polityce prywatności mogą budzić zastrzeżenia —
   firma np. przyznaje, że “tworzy zestawienia i statystyki na potrzeby własne“,
   a dodatkowo wprost informuje, że po instalacji zbiera takie dane jak IMEI
   telefonu, adres IP, główny numer telefonu Użytkownika (!) oraz inne dane
   eksploatacyjne. Największym jednak minusem jest to, że aplikacja po 7 dniach
   “zabierze” Wam tymczasowy numer telefonu, jeśli go nie odnowicie. A zatem do
   powiadomień z paczkomatów/sklepu dostęp będą mieć inni użytkownicy aplikacji,
   którzy wylosują ten numer po Was — to w niektórych przypadkach może oznaczać
   możliwość resetu hasła do konta założonego przez numer z tej aplikacji.
   Trzeba o tym pamiętać, korzystając z 2nr.)

 

Są też opcje płatne, np. Skype, usługa Xtra Numer w Play czy też Ekstra numer w
Orange albo różni dostawcy VoIP (i dowolna aplikacja typu SIP-Phone na telefon).

 

Powyższe aplikacje pozwalają Wam wybrać numer telefonu, czasem z prefiksem wielu
różnych krajów. Rozmowy lub SMS-y kierowane na numery z aplikacji pojawią się w
aplikacji, na telefonie. Zaleta? Kurierowi, sklepowi lub osobie z Tindera
podajecie numer, który nie jest Waszym prawdziwym numerem, ale mimo to możecie
za jego pomocą korespondować z innymi ludźmi (nie dotyczy aplikacji 2nr: po 7
dniach bez “ruchu” na numerze zostanie Wam on zabrany).

Dzięki temu, jeśli kiedyś taki “tymczasowy”, “jednozadaniowy” numer dla
kuriera/sklepu wycieknie, to go po prostu zmienicie w aplikacji na inny. A
przestępcy (i inne osoby, które będą miały dostęp do wykradzionych baz danych)
nie będą znały Waszego prawdziwego numeru telefonu, co oznacza że zarówno nie
będą Was nękać jak i nie będą w stanie przypuścić ataku na Wasze konta bankowe.




Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje pieniądze, dane i tożsamość przed
cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy 3,5 godzinny wykład pt. "Jak nie dać
się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i prostych do wdrożenia
porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo.

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub
komputerze. Prowadzimy go przystępnym językiem, przeplatając demonstracjami
ataków na żywo -- dlatego zabierz ze sobą swoich rodziców! W najbliższych
tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

Dziękujemy wszystkim 587 osobom, które do momentu publikacji tego artykułu (od
godziny 0:27) przesłało nam informacje w sprawie tego wycieku.

PS. Przyzwyczajcie się do wycieków. Będą się jeszcze zdarzały i będą coraz
poważniejsze. Warto się wiec zawczasu zabezpieczyć.


Aktualizacja 18.12.2018, 20:37
Jak zauważył Karol Kopańko na łamach Spiders Web, Morele usunęło treść swojego
komunikatu, który firma wydała miesi po pierwszych przypadkach fałszywych SMS-ów
wyłudzających dopłatę 1PLN. Oto jak wyglądał oryginalny komunikat z listopada
(zrobiliśmy wtedy tego screenshota):



Jak widzicie, padło w nim:

> Nie jesteśmy źródłem danych, nasza baza danych jest ściśle chroniona.
> Wiadomości najprawdopodobniej wysyłane są losowo, a ich zbieżność z Państwa
> zamówieniami to wynik masowości całego procederu. Sprawę zgłaszamy również na
> Policję.

Firma wtedy rzeczywiście mogła tak myśleć. Ale im dalej w las, tym więcej drzew.
6 grudnia firma zaktualizowała ten komunikat i wtedy powyższy fragment o “braku
winy” zniknął:



A dziś wpis na stronie Morele komunikat jest całkowicie nieosiągalny. Nie
doszukujemy się w tych modyfikacjach spisku, raczej zwracamy uwagę na datę
“zmian”. Może ona być kluczowa w śledztwie wykonywanym przez Morele.

Na marginesie, jeden z naszych Czytelników na naszym Facebooku, tak skomentował
ten wyciek:



…a z nieoficjalnych informacji dowiedzieliśmy się, że problem kradzieży danych
może dotyczyć ponad 2 milionów klientów Morele…


Aktualizacja 18.12.2018, 23:20
Morele tak pisze klientom o wykorzystywanym algorytmie funkcji skrótu.



Klasyczne security by obscurity… Podpowiemy tylko, że przestępcy nie
mają problemu z ustaleniem rodzaju i łamaniem hashy :)


Aktualizacja 20.12.2018, 12:30
Ujawniła się jedna z osób, która wykradła dane z Morele. Ujawniła też historię
“negocjacji” okupu. Ten niezwykle interesujący wątek opisujemy w kolejnym
artykule pt. Czy z Morele dane wyciekły dwukrotnie?

PRZECZYTAJ TAKŻE:

 * [AKTUALIZACJA #2] Czy z Morele.net dane wyciekły dwukrotnie? Jeden z
   atakujących się ujawnił
 * * [aktualizacja] Sklep Morele.net ujawniał faktury klientów
 * Wykradziono dane osobowe klientów Taurona, w tym nagrania rozmów








160 KOMENTARZY

Dodaj komentarz

 1.  M. 2018.12.18 12:08 | # | Reply
     
     No i super, tylko dlaczego po zalogowaniu się do Moreli nie ma wymuszenia
     zmiany hasła?
     
     
     * michael112 2018.12.18 22:20 | # |
       
       Hmmm, bo może nie każdy sobie tego życzy? Zostaw ludziom dowolność.
       Ja takie zachowanie uznał bym za wyjątkowo chamskie.
       
       
     * Oskar 2018.12.19 07:34 | # |
       
       >Ja takie zachowanie uznał bym za wyjątkowo chamskie.
       
       Wydaje mi się, że bezpieczeństwo nieświadomych i nieznających się na
       “internetach” klientów jest ważniejsze niż twoje doznania estetyczne.
       
       
 2.  Marek 2018.12.18 12:14 | # | Reply
     
     A mnie rozbawiło to sformowanie, a później okropnie zasmuciło:
     
     “Przykro nam, że nasza znajomość, przyjaźń, a może i długoletni związek
     zostały wystawione na taką próbę”
     
     bo to dramat?
     Ja przyjaciół ani długoletnich związków nigdy nie zawieram z żadnym sklepem
     internetowym ani żadnym innym sklepem, firmą ani dostawcą.
     i wypraszam sobie.
     
     A jak jest z wami? Wy zawieracie?
     :) :) :)
     
     
     * Kaczka 2018.12.19 07:54 | # |
       
       Panie, marketoidzi to całkiem inna rasa ludzka, a może nawet nie ludzka.
       
       
 3.  Grzegorz 2018.12.18 12:22 | # | Reply
     
     Jako że mam doświadczenie z obsługą zamówień w sklepie internetowym to od
     razu Wam powiem, że gdy operator widzi numer taki jak zasugerowaliście od
     ręki anuluje zamówienie – tak to działa w naszej firmie. Dodatkowo jeśli z
     jakiegoś powodu cokolwiek w danych adresowych budzi wątpliwości od razu
     wykonywany jest telefon do klienta – jeśli nie odbiera lub numer nie
     istnieje, zamówienie jest wstrzymywane do czasu ustalenia prawidłowych
     danych, a jeśli to nie jest możliwe – anulowane. Może dla sklepów pokroju
     Morele czy Empik nie ma to znaczenia – dla mniejszych sklepów zamówienia
     typu false są problematyczne – często ponoszą koszt wysyłki w obie strony
     wyższy niż hipotetyczny zysk ze sprzedaży. Od razu napiszę, że nie wysyłamy
     przez paczkomaty. Rozumiem, że dbacie o konsumenta (którym też sam
     oczywiście też jestem), ale przy zastosowaniu Waszych rad nic u nas byście
     nie zamówili – niestety. Podstawowe dane jak adres, imię i nazwisko, mail i
     telefon to podstawa. Jedynie przy rezerwacjach z odbiorem osobistym
     wymagamy tylko e-maila, bo tutaj niczym nie ryzykujemy…
     
     
     * Kamil 2018.12.18 12:26 | # |
       
       To chyba tylko Wy tak robicie. Bo wszędzie gdzie kupuję ostatnio podaję
       600123456 (sprawdziłem wcześniej że numer nieaktywny) i zamówienie
       przechodzi. Dziś jeśli coś jest opłacone, to jest wysyłane, niezależnie
       od danych. To nie ludzie patrzą na zamówienia, a roboty :)
       Chyba w bardzo małym sklepie pracujesz…
       
       
     * Piotr Konieczny 2018.12.18 12:31 | # |
       
       Grzegorz — naszą radą jest korzystanie z numerów VoIP. Kupilibyśmy u
       Ciebie, tak samo jak kupujemy w innych sklepach. Bez żadnych problemów
       raz przedstawiając się jako Mścisław a raz jako Idefons i za każdym razem
       podając inny numer z jednej ww. aplikacji. Podaj nazwę sklepu, może nawet
       coś kupimy na dowód, że nie wyłapiesz naszego zamówienia ;)
       
       
     * Ariel 2018.12.18 12:32 | # |
       
       Oczywiście, że należy podawać swój numer kontaktowy, chociażby żeby
       kurier mógł się skontaktować :) Pamiętaj tylko na jakim portalu jesteś –
       grubi linuksiarze, z foliową czapeczką, co nawet PHP nie ogarniają (patrz
       stopkę – Wszelkie prawa zastrzeżone © 2009- echo date(“Y”);)
       
       
     * lamka 2018.12.18 12:34 | # |
       
       Widzę, żę ani @Grzegorz ani @Ariel nie przeczytali artykułu do końca.
       Niebezpiecznik rekomenduje korzystanie z innego, w pełni działającego
       numeru, który można sobie wygenerować apką na telefonie. Jak niby
       pracownik sklepu ma rozpoznać, że coś jest nie tak, skoro numer działa i
       wygląda normalnie? Kurier też się dodzwoni.
       
       A Ariela witamy w gronie Czytelników. @Niebezpiecznik, który to już z
       kolei, który nabrał się na numer ze stopką?
       
       
     * wko 2018.12.18 12:54 | # |
       
       Podawanie numeru telefonu jak zamawiamy przesyłką pocztową/paczkomatem i
       płacimy od razu jest nieporozumieniem. A jak sklep nie chce wysłać
       zapłaconego towaru tylko dlatego, że nie zna mojego numeru telefonu, to
       trzeba poszukać innego sklepu.
       
       
     * n. n. 2018.12.18 14:22 | # |
       
       ” który to już z kolei, który nabrał się na numer ze stopką?”
       
       To się nigdy nie nudzi. Ta stopka jest po prostu genialna.
       
       
     * Daniel 2018.12.18 16:00 | # |
       
       @Ariel, zgadzam się, że wcześniej czy później komuś trzeba zaufać. Do
       mnie kurierzy dzwonili, żeby zapytać o drogę lub powiadomić, że za chwilę
       będą. (nie chodzi o Morele tylko ogólnie o zakupy w Internecie)
       
       Nie chcę nic złego pisać, ale ponoć ogólna zasada jest taka, że jeśli
       ktoś straszy, to ma w tym interes.
       
       
     * kokand 2018.12.19 00:31 | # |
       
       Co to za brednie. Sklep dostał kasę, to wysyła towar i nic go nie
       interesuje, że zamawia Aleksander VI.
       
       
     * CatLady 2018.12.19 11:08 | # |
       
       @Daniel
       “że wcześniej czy później komuś trzeba zaufać.”
       
       I wtedy – jak w oświadczeniu Morele – zawrzeć “znajomość, przyjaźń, a
       może i długoletni związek” :D(iksdeiksdeiksde)
       
       
     * niebezpieczny 2018.12.20 09:52 | # |
       
       > Oczywiście, że należy podawać swój numer kontaktowy, chociażby żeby
       kurier mógł się skontaktować :)
       
       Taa, jak często Ci się zdarza, że kurier się kontaktuje z Tobą w sprawie
       przesyłki? Bo u mnie było to zdecydowanie rzadziej niż częściej.
       
       
     * das 2018.12.20 13:09 | # |
       
       Ja od niedawna wszędzie podaje fejkowe dane, tzn. wymyślone imię i
       nazwisko, adres niby poprawna ulica ale numer już nie i jakiś nieaktywny
       numer telefonu. Jakoś nie ma problemów nie miałem. A jeśli u ciebie bym
       nic nie kupił to kupię gdzie indziej, żadna strata dla mnie :)
       
       
 4.  Ewa 2018.12.18 12:39 | # | Reply
     
     A czy nie wystarczy usunąć z danego sklepu swojego adresu domowego (w
     przypadku wysyłki kurierem/pocztą) i numeru telefonu po realizacji
     zamówienia? Czy usunięty adres jest gdzieś zapisywany w sklepie?
     Sporo sklepów ma też opcję zrobienia zakupów bez konieczności rejestracji.
     A to chyba oznacza, że moje dane są nie są u nich zapisywane nigdzie na
     dłużej? Jak to jest, wiecie?
     
     
     * magnes 2018.12.18 14:52 | # |
       
       Adresy (co prawda nie dostawy) trafiają na faktury, a faktury sklep musi
       przechowywać. Skasowanie danych w sklepie pewno w niektórych wypadkach
       wystarczy, ale na pewno nie we wszystkich.
       
       
     * Kuba 2018.12.18 15:07 | # |
       
       Ni niestety “usuinęcie” danych najprawdopodobniej nie wystarczy. Bo
       zazwyczaj polega to tylko na oznaczeniu, że klient nie chce już tych
       danych widzieć… ale dla celów różnych warto te dane dalej trzymać.
       Podobnie w przypadku danych “bez rejestracji” wszystkie dane które
       wpiszemy w ramach zamówienia systemy zapiszą jako szczegóły tego
       zamówienia i będą to trzymać wiele, wiele lat.
       Ostatecznie wszystko zależy od tego z którego miejsca nastąpi wyciek.
       Jeśli to jakieś WebAPI to pewnie skasowanie nas ochroni, bo napastnik
       dostanie tylko to co miało się wyświetlić na stronie (choć nie zawsze –
       kolega po fachu, który analizował appki banków wykrył że serwery
       przesyłały dużo danych klienta, których klient nie powinien zobaczyć i
       dopiero appka ich nie pokazywała). Jeśli wyciek nastąpi z bazy to poleci
       pewnie wszystko poza danymi płatności.
       
       Ostatecznie jedyną drogą jest uczynić kary za przechowywanie nadmiarowych
       danych naprawdę dotkliwymi, tak żeby wszyscy się 10 razy zastanowili czy
       faktycznie trzeba poprosić o imię, nazwisko czy adres, bo może email
       wystarczy.
       
       
     * Jacek 2019.06.29 11:08 | # |
       
       Sklep dane klientów może przechowywać nawet kilkanaście lat, wystarczy
       tylko raz być klientem, mało komu się chce czyścić stare bazy.
       
       
 5.  Daniel 2018.12.18 12:47 | # | Reply
     
     A czy sklepy nie mogłyby pytać o numer telefonu każdorazowo przy
     zamówieniu, zamiast trzymać te dane ?
     
     
     * Marek 2018.12.18 13:49 | # |
       
       Podpisuję się pod pytaniem. Logika podpowiada, że miałoby to sens
       
       
 6.  makov 2018.12.18 12:48 | # | Reply
     
     Several people answered this question wrong. It’s not enough to just have a
     US based IP address through a VPN service to set up a Google Voice account
     because Google also verifies that you have a valid US based phone number
     where the calls will be forwarded.
     
     
     * Piotr Konieczny 2018.12.18 14:42 | # |
       
       ekhm, ekhm, mysudo, ekhm.
       
       
     * disappointed 2018.12.19 02:33 | # |
       
       Sudo is not free. :(
       
       
     * Paweł 2018.12.19 09:41 | # |
       
       Czyli mam mieć google voice, który mi przekieruje na sudo, który
       przekieruje na mnie?
       Nie za dużo kombinowania?
       
       
     * Piotr Konieczny 2018.12.20 13:28 | # |
       
       GVoice nie musi Cię nigdzie przekierowywać.
       
       
 7.  Tomek 2018.12.18 12:48 | # | Reply
     
     Czy za takie wycieki można dochodzić sie odszkodowań? Czy ktoś próbował?
     Mam dość ciągłych wycieków za które sklep w praktyce nie ma żadnych
     przykrych konsekwencji…
     
     
     * KaCzKa 2018.12.19 07:58 | # |
       
       Raczej musiałbyś w jakiś pozew zbiorowy wejść, bo tak to wydasz 10
       tysięcy na adwokata, a wygrasz np. 500zł.
       
       
     * Piotr 2018.12.19 11:28 | # |
       
       Odszkodowanie? Chyba ze udowodnisz konkretny przypadek wykorzystania
       Twoich danych i to właśnie za sprawą wycieku np. z Morele – ale udowodnij
       ze to nie np z x-ko* ;) Chyba zbyt surowo do tego podchodzisz. Ja wiem,
       ze taki wyciek to przykra sprawa i budzi w ludziach strach, ale dla nawet
       dużego sklepu każdy taki wyciek to byłby koniec interesu i zwijanie
       firmy. Wyobraź sobie teraz bazę Morele, 2mln Klientów i każdy chciałby
       ładną sumkę na konto. No WAY!
       
       
     * Wujek Pawel 2018.12.19 15:59 | # |
       
       Jesli potrafisz udowodnic swoja szkode to idz do sadu. W tym przypadku
       Morele nie wiedza czy ktos uzyskal dostep do twoich danych.
       
       
     * es 2018.12.20 07:53 | # |
       
       Tak, można, oczywiście zgodnie z podstawowa zasadą z k.c.: w granicach
       poniesionej przez ciebie szkody (straty + nieosiągnięte korzyści), czyli
       tylko wtedy, gdy wyciek wywołał wobec twojej osoby realne konsekwencje,
       wskutek których Twój majątek doznał uszczerbku. Dodam, że za uczucie
       “mania dość” nie dostaniesz niestety ani złotówki, zresztą słusznie, bo z
       jakiej paki miałbyś zarabiać na wpadkach innych tylko dlatego, że masz
       gorsze samopoczucie?
       
       Oczywiście jeśli wskutek wycieku cię okradną (i będziesz w stanie wykazać
       lub odpowiednio uprawdopodobnić związek między ww. zdarzeniami) to co
       innego. Jest szkoda, jest więc prawo do odszkodowania.
       
       Odszkodowanie co do zasady pełni tylko funkcję kompensacyjną. Funkcję
       odstraszającą w kontekście tzw. wycieków pełni kara administracyjna, jaką
       na administratora może nałożyć stosowny organ państwowy – tu: GIODO –
       stwierdziwszy, iż dopuścił się on naruszeń, jednak nie ty będziesz
       beneficjentem tej kary, tylko budżet Państwa.
       
       
 8.  jakiesime 2018.12.18 12:50 | # | Reply
     
     To co ja teraz mogę zrobić, jeśli moje nazwisko, imię i email już wyciekły?
     
     
     * MegaMan 2018.12.18 17:08 | # |
       
       Zmienić imie, nazwisko i email ;).
       
       
 9.  Adam 2018.12.18 12:55 | # | Reply
     
     “Korzystanie z dwóch numerów telefonów na dwóch aparatach jest niewygodne a
     podpięcie dwóch numerów telefonów na jeden aparat jest w większości
     przypadków niemożliwe (chociaż dzięki w Orange dzięki wsparciu dla eSIM
     pomału staje się to możliwe).”
     
     Nie przesadzacie z tutaj trochę?
     A telefony Dual-Sim?
     Śmiem zaryzykować stwierdzenie, że obecnie większość telefonów (nawet
     “dziadko-fony” czy feature-phony) posiada dwa gniazda na kartę sim, a o
     “zwykłych” smartfonach nawet nie wspominam.
     Ok, dual sim zdaje się jeszcze nie został przez Apple “odkryty” ale żeby od
     razu pisać, że jest to w większości przypadków niemożliwe?
     
     
     * Daniel 2018.12.18 15:53 | # |
       
       No właśnie rzadko dual SIM jest stosowany w smartfonach, bo dwie karty to
       dwa zasięgi, więc również większe zużycie prądu.
       
       Dual SIM częściej jest stosowany we współczesnych modelach komórek.
       
       
     * CatLady 2018.12.19 11:12 | # |
       
       Bardzo dużo urządzeń posiadaj slot podwójny Tfcard/SIM-2 – czyli, można
       tam włożyć kartę SD *lub* drugą kartę sim. Zgadzam się, iż Redaktorstwo
       za bardzo zapatrzone w “jabola”, by dostrzec, że to już w zasadzie
       standard.
       
       Niemniej, trudno nie przyznać racji, iż numer SIP jest wygodniejszy od
       drugiej karty sim (dostępne “za darmo” z kierunkowymi niemal każdego
       państwa, wystarczy poszukać). I to bym polecał, zamiast kombinowanie z
       google voice czy innymi cudami.
       
       
 10. Wojciech 2018.12.18 12:57 | # | Reply
     
     Szczerze, to ten styl ataku tj sms po kupnie wygląda tak jakby ktoś im po
     prostu w kodzie dorzucił takiego backdoora cwanego a że nie mogą się
     dokopać kto to wrzucił to znaczy że nie mają żadnego systemu kontroli
     wersji i ktoś po prostu na ftpie sobie zmienił kod XDDDD
     
     
     * Eshelion 2018.12.19 10:22 | # |
       
       Nawet jeśli mają system kontroli wersji, to nie przeszkadza to w niczym
       wykonaniu ręcznej modyfikacji na serwerze. A jeśli nie mogą się dokopać,
       kto, to oznacza włam na serwer/dostęp do serwera przez zbyt dużą liczbę
       osób/praktykę typu 15 osób na 1 loginie…
       
       
 11. Łukasz 2018.12.18 13:14 | # | Reply
     
     Żeby było śmieszniej, w komunikacie na budujesz.pl jest link do zmiany
     hasła na morelach :(
     https://www.budujesz.pl/wiadomosc/informacja-od-grupy-morele-na-temat-bezpieczenstwa/12811/
     
     
     * Koń 2018.12.18 14:46 | # |
       
       Bo to ta sama strona, baza i sklep.
       
       
 12. RAFi 2018.12.18 13:20 | # | Reply
     
     Poinformowałbym GIODO, ale tam sobie każą płacić za każde zgłoszenie
     wycieku danych, więc lipa.
     
     
     * GIODO 2018.12.20 08:57 | # |
       
       ???
       ja już jestem na emeryturze i nigdy nie wymagałem płatności za
       zgłoszenie,
       a szkoda bo mimo wszystko miałbym teraz niezłe fundusze na tą emeryturkę
       :P
       
       
     * Andrzej 2018.12.20 15:08 | # |
       
       Nie GIODO a UODO i nic nie karzą. Ja dzisiaj zgłosiłem przez ePUAP
       
       
 13. Robert 2018.12.18 13:24 | # | Reply
     
     Kiedyś kupowałem coś u nich ale odbierałem i płaciłem na miejscu, w ramach
     “testu” zalogowałem się i okazało się, że zakupy dokonywałem w …… 2012r. i
     tu pytanie: Czy sklep nie powinien weryfikować “starych nie używanych” kont
     ( brak logowania przez rok ) z przypomnieniem np: o zmianę hasła, i czy
     konto będzie nadal używane itp ?. Obecnie to w wielu przypadkach może
     wyglądać jak “nadmiarowe przechowywanie danych”.
     
     
     * gosc 2018.12.18 16:49 | # |
       
       Rok to troche za krutko.
       Ale masz racje. Milo by bylo gdyby chociaz raz na 5 lat konta
       przypomnialyby nam o sobie. Tylko ze jesli uzytkownik stracil email lub
       zmienil lub nie ma czasu to i tak mu to nie pomoze.
       Moral z tego: Uzytkownik sam musi pilowac gdzie ma konta i kiedy zmienial
       haslo i jakie dane podal.
       
       
 14. Małgorzata 2018.12.18 13:25 | # | Reply
     
     A dzisiaj podczas odbierania zamówień nawet o dokument potwierdzający
     tożsamość się nie zapytali.. teoretycznie ktoś mógł sobie podejrzeć, wbić w
     okienku numer zamówienia, odpowiedzieć na pytanie pracownika o adres
     mailowy i odebrać bez problemu
     
     
 15. Jan 2018.12.18 13:25 | # | Reply
     
     Przepraszam ale rada aby podawać numer telefonu 48000000000 jest bynajmniej
     niepoważna. Takie działanie może powodować wiele problemów.
     
     
     * Arek 2018.12.18 13:58 | # |
       
       Podawanie prawdziwego numeru jak widać również może powodować wiele
       problemów. I bądź tu mądry :)
       
       
     * Piotr Konieczny 2018.12.18 14:44 | # |
       
       Dlatego jest druga połowa artykułu :)
       
       
 16. Dawid 2018.12.18 13:31 | # | Reply
     
     A co jeśli logowałem się przez facebooka? :)
     
     
     * CatLady 2018.12.19 11:14 | # |
       
       To twoje dane są dawno sprzedane i nie są (i nie były) Twoje w momencie
       wycieku ;)
       
       
 17. Wojciech 2018.12.18 13:38 | # | Reply
     
     Zdarzyło mi się, że pod świeżo kupiony prepaidowy numer telefonu zadzwonił
     ktoś zajmujący się windykacją poszukujący konkretnej osoby. Miało to
     miejsce przed obowiązkiem rejestracji numerów. Jeśli nie był to oszust
     szukający ofiar, można przypuszczać, że operatorzy przydzielają nieaktywne
     numery telefonów nowym klientom. Jeśli tak jest, to proponowane rozwiązanie
     z zakupem nieaktywnego i niezarejestrowanego startera może zakończyć się
     oddaniem komuś dostępu do (między innymi) swoich przesyłek w paczkomatach.
     
     
     * Kuba 2018.12.18 15:13 | # |
       
       Nie do końca. Tu nie chodzi żeby ktoś nie próbował dzwonić na numer który
       leży w Twojej szufladzie… ale żeby nikt go nie odbierał. Dlatego masz go
       kupić i **nie aktywować**. Jeśli go aktywujesz i przestaniesz płacić to
       go stracisz i wróci na rynek. Jeśli go nie aktywujesz to operator nie
       będzie go mógł ponownie użyć, bo z jego perspektywy któryś z detalicznych
       sprzedawców ma go na półce i może go w każdej chwili sprzedać, więc numer
       musi być gotowy do pracy.
       
       
     * Wojciech 2018.12.18 17:01 | # |
       
       O ile mi wiadomo startery mają terminy ważności. Możliwe, że nie
       wszystkie. Jeśli numer nie zostanie aktywowany przed upływam takiego
       terminu, operator może go sprzedać komuś innemu.
       
       
     * KaCzKa 2018.12.19 08:03 | # |
       
       Tak właśnie jest – numery wracają. Ja sobie kupiłem wiosną fajny numer,
       ale dzwonią do mnie oszuści z Piaseczna i Urząd Skarbowy z Piaseczna i
       ruch na tym numerze koszmarny :( A operator potwierdza, że w 2015 ten
       numer miał ktoś z Piaseczna.
       
       A startery nieaktywowane mają właśnie datę ważności, więc numer też
       wróci.
       
       
 18. Jarek 2018.12.18 13:50 | # | Reply
     
     Warto wspomnieć, że chodzi o całą grupę morele. Ja dostałem informacje na
     maile zarejestrowane w hulahop.pl oraz digitalo.pl
     
     
 19. Hmmmmer 2018.12.18 14:02 | # | Reply
     
     Jak to korzystając z paczkomatu nie muszę podawać numeru telefonu?
     Przecież, to pierwsze o co mnie pyta paczkomat.
     
     
     * Piotr Konieczny 2018.12.18 14:27 | # |
       
       Podać jakiś musisz. Nie musi to być Twój numer.
       
       
     * fsad 2018.12.20 13:15 | # |
       
       Żeby odebrać paczkę potrzebujesz podać w paczkomacie dwie rzeczy: 1)
       numer telefonu i 2) kod odbioru.
       
       Kod odbioru przychodzi na maila i na telefon. Więc łatwiej założyć
       fejkowego maila i go podać niż specjalnie rejestrować nowy numer. Numer
       możesz dać jaki chcesz, np. same zera i to nie ma znaczenia, póki
       oczywiście wpiszesz go przy odbiorze paczki razem z kodem.
       
       
 20. kpc21 2018.12.18 14:12 | # | Reply
     
     “Korzystanie z dwóch numerów telefonów na dwóch aparatach jest niewygodne a
     podpięcie dwóch numerów telefonów na jeden aparat jest w większości
     przypadków niemożliwe ”
     
     E… chyba większość telefonów, jakie teraz są w sprzedaży, ma dual SIM.
     
     Fakt, że często jako zamienny z kartą pamięci (tj. jest jeden slot, na SIM
     lub na micro SD do wyboru – ciekawe, skąd decyzja o zastosowaniu takiego
     rozwiązania, przecież to dwie kompletnie różne rzeczy i i tak muszą być dwa
     osobne zestawy elektroniki do jednego i do drugiego…).
     
     
     * Expert 2018.12.18 14:28 | # |
       
       Przecież do hybrydowego slotu microSD/microsim można włożyć i używać na
       raz karty pamięci i sim
       
       
 21. Lolek 2018.12.18 14:13 | # | Reply
     
     Dzisiaj się pożegnałem z Morele.net bez żalu. Konto skasowane – dane od
     nich wyciekały już od początku roku, mnóstwo spamu z tego powodu się
     pojawiło. Może się pokłócili z kimś komu zlecili po taniości stworzenie
     i/lub obsługę IT sklepu i postanowił to jakoś sobie wyrównać.
     
     
 22. Pawełek 2018.12.18 14:24 | # | Reply
     
     Z zainteresowaniem przeczytałem art. być może dlatego że jestem klientem
     morele… ;-)
     Zaciekawił mnie wątek z google voice. Niestety zatrzymałem się na
     weryfikacji istniejącego numeru który musi (?) być z USA… jest na to jakiś
     pomysł?
     
     
     * K 2018.12.19 08:32 | # |
       
       Mysudo ale wymaga iphona … innego pomysłu brak
       
       
     * Pawel 2018.12.19 10:18 | # |
       
       No ja tez sie na tym zatrzymałem, pytanie czy to tylko do weryfikacji
       (wtedy można jednorazowo użyć jakiś numer) czy na stale do forwardowania
       (wtedy to juz bez sensu).
       
       
     * VPN 2018.12.20 08:51 | # |
       
       Jak wskazano w txt’cie:
       użyj VPN’a
       
       
 23. Dawid 2018.12.18 14:34 | # | Reply
     
     Hehe, Ci kre..ni napisali w mailu, że…
     
     “Jakie podjęliśmy kroki?
     Wdrażając w trybie natychmiastowym nowe procedury i środki bezpieczeństwa
     uniemożliwiliśmy dokonania ponownego nieuprawnionego dostępu do danych
     osobowych.”
     
     Wchodze na strone pierwszy raz od pół roku, zostałem automatycznie
     zalogowany, zapewne jakimś przestarzałym ciastkiem sesyjnym albo syfem
     pozostawionym w web storage.
     
     Ciekaw jestem, na czym polegają te ich środki… podejrzewam, że to mydlenie
     oczu, żeby nie dostać po pi*dzie w szale zakupów przedświątecznych.
     
     
 24. awiec 2018.12.18 14:40 | # | Reply
     
     Ogólnie morele to dramat. Raz naprawiali mi przez 3 miesiące płytę główną
     po czym przysłali ją w dokładanie takim samym stanie jak wysłałem, a teraz
     jeszcze ten wyciek.
     
     Pytanie czy osoby które miału podpięte numery telefony też dziś dostały
     głuchy telefon z numeru 506 i wiadomości sieciową o leasingu.
     
     
 25. eitau 2018.12.18 14:40 | # | Reply
     
     2018-08-07: “Jeszcze w tym tygodniu opublikujemy opis tego, jak kilka razy
     w różnych salonach próbowaliśmy wyrobić, w sposób nieautoryzowany, duplikat
     czyjejś karty SIM (spoiler: udało nam się).”
     Czy mnie to ominęło?
     
     
 26. Sammy 2018.12.18 14:57 | # | Reply
     
     Kiedy dokładnie był ten wyciek, a raczej – Lordy udało się go zablokować?
     Pytam, bo konto na morele założyłam na początku grudnia.
     
     
 27. Sammy 2018.12.18 15:04 | # | Reply
     
     Czy wiadomo kiedy konkretnie skończył się ten wyciek? Pytam, bo założyłam
     tam konto na początku grudnia.
     
     
 28. Mariusz54 2018.12.18 15:18 | # | Reply
     
     Gdzie można sprawdzić jakie moje dane wyciekły?
     
     
 29. Jacek 2018.12.18 15:26 | # | Reply
     
     Ostatnio otrzymałem 3 SMSy od Google z kodem autoryzacji.
     Prefiksy +31 i +41 i jedno od nadawcy ‘Google’.
     Czy z Google też dane wyciekły?
     
     
     * MegaMan 2018.12.18 17:14 | # |
       
       Nic mi o tym niewiadomo, ale najpewniej ktoś próbował się logować na
       twoje konto podając prawdziwy e-mail oraz hasło. SMS’y od Google
       przychodzą z różnych numerów, gdyż tak im wychodzi taniej.
       
       
 30. Mariusz54 2018.12.18 16:27 | # | Reply
     
     Gdzie można sprawdzić jakie moje dane wyciekły?
     
     PS. Naciskam post comment a on się nie pojawia to już któryś raz….
     
     
 31. Msciwoj 2018.12.18 16:43 | # | Reply
     
     Hmmm, jak się okazuję kupowałem coś na morelach 3-4 lata temu, jednak nie
     widzę w mailach żebym zakładał tam jakieś konto, czy orientuje się ktoś
     żeby na morelach była kiedyś opcja kupowania bez konta?
     
     
     * Bu 2018.12.20 19:29 | # |
       
       Sprawdź, czy nie kupiłeś tego czegoś na Allegro. Od użytkownika Morele.
       ;)
       
       
 32. Kris 2018.12.18 16:49 | # | Reply
     
     Może by tak jakaś bonifikata od sklepu chociaż?
     Przy okazji, czy początek wycieku nie zgrywa się w czasie z nowym
     “redesignem” strony?
     
     
 33. hszymu 2018.12.18 17:00 | # | Reply
     
     Patent z nieaktywowaną kartą SIM że stacji benzynowej nie do końca ok.
     Każda starter ma datę ważności, po jej przekroczeniu numer na bank trafi do
     sprzedaży. I wtedy robimy niezłe kuku nowemu właścicielowi numeru….
     
     
     * Piotr Konieczny 2018.12.18 17:38 | # |
       
       No to kupujesz kolejny co n m-cy. A “kuku” nikomu nie robimy – bo niby
       czym? Każdy kupujący powinien się liczyć z tym że jego numer jest gdzieś
       używany. A dzięki RODO może go “usunąć” z systemów nadawcy.
       
       
     * Marcin Maziarz 2018.12.18 21:38 | # |
       
       Chyba wszystkie już numery ze starymi prefiksami są z odzysku. Na
       zakupiony w sklepie nowiutki starter od samego początku co chwilę
       wydzwaniała i nagrywała się na pocztę głosową firma KRUK S.A. prosząc o
       pilny kontakt “w ważnej sprawie finansowej”! :)
       
       
 34. Piotr54 2018.12.18 17:19 | # | Reply
     
     Wasz system komentarzy jest niebezpieczny. Komunikat “Your email will not
     be published.” sugeruje że nikt nie pozna naszego maila, a jednak jak
     podamy swojego maila którego używamy również gdzie indziej to system
     komentarzy sam pobierze avatar zapewne z serwisu gravatar. Jak mamy
     unikatowy to ktoś nas łatwo skojarzy.
     
     
     * markooff 2018.12.19 05:05 | # |
       
       A co to takiego jest ten “Gravatar” ….?
       ;) ;P
       Nie każdy o unikatowym nawet i nicku – odczuwa zaraz nieprzepartą chęć
       żeby się jakoś “wyróżniać” czy inaczej lansować …
       
       P.S. już bardziej czasem po stylu pisania i innych sieciowych nawykach,
       ale o tym zdaje się był osobny artykuł na nbzp :)
       
       
     * Borek 2018.12.19 08:23 | # |
       
       To cena chęci wyróżnienia się, im bardziej wystajesz tym łatwiej cię
       ściąć. Deal with it.
       
       
 35. Marcin 2018.12.18 17:38 | # | Reply
     
     Jest jeszcze inny, równie prosty i skuteczny sposób. W zasadzie każdy z nas
     ma w domu nieużywany telefon, często to “bezpieczny” staroć bez dostępu do
     internetu. Kupujemy do niego starter pre-paid, na którym uruchamiamy usługę
     “rok ważności” konta albo podobną. I mamy w pełni funkcjonalny telefon,
     którego możemy używać do tego typu operacji.
     
     
     * Kuba 2018.12.19 21:44 | # |
       
       Tak, ale to wymaga rejestracji numeru u operatora na nasze prawdziwe
       dane, więc kolejna instytucja, z której potencjalnie mogą wyciec nasze
       dane.
       
       
 36. Arkadiusz 2018.12.18 17:43 | # | Reply
     
     Droga Redakcji,
     Wasz żółty obrazek pt. “nie ufaj nikomu” jest bardzo słuszny.
     
     Ale dotyczy on też szpitali, policji i innych systemów państwowych. Z nich
     też ciekną dane, zwłaszcza ze szpitali.
     
     I pytam zupełnie poważnie: czy coś możemy zrobić, żeby dane np. medyczne
     Polaków były bezpieczne? Bo nie są. Na własne oczy widziałem lekarzy
     prowadzących dokumentację medyczną w polskim szpitalu na nieaktualizowanym
     od lat Windows XP, podłączonym stale do Internetu, na którym załatwiają też
     swoje osobiste sprawy w Internecie.
     
     
     * Doman 2018.12.18 20:24 | # |
       
       Ciesz się, że boisz sie tylko wycieku. być może nasz system ze względu na
       pewną nienowoczesność jest przez to bezpieczniejszy. Brytyjski NHS w
       świetle dnia sprzedaje dane pacjentów ubezpieczycielom Niby
       zanonimizowane, ale ciekawe ile danych potrzeba zebrać, żeby je
       odanonimizować.
       
       
     * Inga 2018.12.18 20:54 | # |
       
       Interesująca kwestia. Ale zastanawia mnie – z czystej ciekawości, jestem
       osobą o dość… bogatej historii choroby – czy poza wyciekiem podstawowych
       wrażliwych danych typu imię, nazwisko, PESEL, ktoś może zrobić nam kuku
       historią choroby? W jaki sposób?
       
       
     * Iv 2018.12.18 22:07 | # |
       
       @Inga. Ubezpieczalnia, bank, pożyczkomat itd kupuje dane zdrowotne.
       Chcesz od nich produkt – pożyczkę, ubezpieczenie, cokolwiek innego ale
       masz wysokie ryzyko nawrotu choroby, powikłań itp. Stawki automatycznie
       windują w górę albo nie dostajesz kredytu bo algorytm wyliczył, że nie
       zdążysz spłacić…
       
       
     * Muniek 2018.12.19 14:41 | # |
       
       > jestem osobą o dość… bogatej historii choroby – czy poza wyciekiem
       > podstawowych wrażliwych danych typu imię, nazwisko, PESEL, ktoś
       > może zrobić nam kuku historią choroby? W jaki sposób?
       
       Imię, nazwisko, PESEL i adres to nie są dane wrażliwe. To zwykłe dane
       osobowe. Oczywiście trzeba je chronić – ale nie są wrażliwe.
       
       To czy można zrobić Tobie kuku czy nie to już inna kwestia. SAM FAKT, że
       ze szpitala wyciekną JAKIEKOLWIEK informacje o Tobie, jest godny
       najwyższego potępienia. To jest potężne nadużycie zaufania pacjentów
       przez pracowników szpitala, którzy ponoszą winę za to, że wpisują dane
       pacjentów do niezabezpieczonych systemów.
       
       Jeżeli nie potrafią ich zabezpieczyć, należy z nich nie korzystać –
       zasada brutalna, ale słuszna.
       
       Tajemnicę lekarską i tajemnicę zawodu pielęgniarki należy chronić nie
       tylko przez milczenie lekarzy i pielęgniarek na Twój temat. To także
       sroga ochrona danych medycznych – niezależnie od tego czy są na kartkach,
       czy na dyskach szpitalnych komputerów. A te ostatnie są po prostu w
       przerażający sposób niezabezpieczone. I nie są to prymitywne systemy: o
       wiele lepszy byłby niepodłączony do Internetu komputer z DOS-em niż
       nieustannie podłączony do Internetu, niezałatany, Windows 7, Windows 10
       czy XP, często bez firewalla i antywirusa nawet.
       
       
 37. Freddie 2018.12.18 17:45 | # | Reply
     
     Ciekawe czy wyciekły zakupione nr licencji cyfrowych – dostępne po
     zalogowaniu pod tym adresem:
     https://www.morele.net/profil/moje-licencje/
     
     
 38. draft 2018.12.18 19:01 | # | Reply
     
     Dopiero teraz dociera do mnie jak świetny jest pomysł z logowaniem się
     jednym kontem do wszystkiego. Ułatwienie dla wszystkich trzech stron. Nic
     dodać nic ująć.
     
     
     * MegaMan 2018.12.19 22:10 | # |
       
       Ten pomysł z jednym kontem do wszystkiego jest dobry do momentu, gdy ktoś
       nie włamie się na takie konto.
       
       
     * Borek 2018.12.20 08:11 | # |
       
       @MegaMan – a jak myślisz, kto jest “trzecią stroną” w komentarzu drafta?
       >]
       
       
 39. Pieciak 2018.12.18 19:38 | # | Reply
     
     Szanowna Redakcjo,
     Warto może wspomnieć o takiej usłudze w Play:
     https://www.play.pl/uslugi/xtra-numer/
     
     
 40. --- 2018.12.18 21:23 | # | Reply
     
     “(…) W przypadku reklamacji potrzebny jest paragon (i/lub dowód zapłaty)
     (…)” – Szanowna Redakcjo – paragon/faktura/dowód zapłaty jedynie UŁATWIA
     złożenie reklamacji i NIE JEST wymagany. Żaden sklep nie ma prawa od tego
     uzależniać przyjęcia reklamacji (polecam lekturze ostatnie nowelizacje
     stosownej ustawy :-) ).
     
     
 41. Wladimir 2018.12.18 21:57 | # | Reply
     
     a mnie interesuje tylko jak doszlo do wycieku, co bylo jego zrodlem i kto
     za nim stoi i moze dlaczego firmy sa same w sciagniu przestepcow, w tym
     wypadku spracow tego wlamania
     
     
     * Wujek Pawel 2018.12.19 16:02 | # |
       
       Sprawcy zapewne mieli wyzsze kwalifikacje niz Armagd0n i dzialali
       uzywajac VPN/Proxy/TORa majac IP z Wietnamu, Rosji, Brazylii, RPA czy
       Chin. Morele dlugo nie wiedzialy co sie dzieje i nie znaja zakresu ataku
       wiec istnieje szansa, ze nawet nie znaja IP sprawcow.
       
       
 42. michael112 2018.12.18 22:22 | # | Reply
     
     Ja przy tej okazji zauważyłem, że po kiego grzyba praktycznie wszystkie
     sklepy internetowe WYMUSZAJĄ podanie adresu już przy zakładaniu konta, albo
     też wymagają go przy każdym zamówieniu – NAWET jeśli odbiór jest osobisty
     lub do paczkomatu.
     Adres zamieszkania czy pracy powinien być potrzebny tylko wtedy, jeśli
     została zlecona tam wysyłka towaru.
     
     
     * Borek 2018.12.20 08:14 | # |
       
       Właśnie Morele chyba nie wymusza, albo nie wymuszało gdy ja zamawiałem
       miesiące temu. Zawsze odbierałem graty z ich punktu, a na moim koncie
       jest podany tylko mail i telefon.
       
       
 43. Marcin 2018.12.18 23:05 | # | Reply
     
     Swoją drogą ktoś szybko pracuje. Mail z ostrzeżeniem miałem na skrzynce o 4
     rano, a listę niezapłaconych faktur z linkiem to tychże przed 22. Wywaliłem
     od razu. Nie kupowałem u nich od lat, zresetowałem hasło i usunąłem konto.
     Chyba najbezpieczniejsza opcja.
     
     
 44. Rafał 2018.12.18 23:12 | # | Reply
     
     Proponujecie kupić starter dowolnej sieci za 5 zł i go nie rejestrować żeby
     mieć taki alternatywny nr telefonu. Wszystko fajnie, ale jeśli starter nie
     zostanie zarejestrowany, to numer nie będzie aktywny.
     
     
     * Paweł 2018.12.19 09:47 | # |
       
       Przeczytaj jeszcze raz.
       Nie chodziło o to, żeby numer był aktywny. Chodziło o to, żeby podać
       jakiś numer telefonu, którego na pewno nikt nie używa.
       
       
     * Wujek Pawel 2018.12.19 16:00 | # |
       
       Proponuje przywiezc sobie starter z UK. Nie potrzeba sie rejestrowac, a
       nr telefonu przyznwany jest dopiero po pierwszym zalogowaniu sie do
       sieci.
       
       
 45. bartek 2018.12.19 00:52 | # | Reply
     
     Ponawiam pytanie zadane wyżej przez Dawida, co jeśli logowałem się przez
     Facebooka? Widzę że mam ustawione jakieś hasło (+ loginem jest e-mail w
     Facebooku), ale ja nigdy żadnego hasła nie ustawiałem, po prostu klikam
     Zaloguj przez Facebooka. Na jakiej zasadzie morele.net autoryzuje userów
     logujących się przez Facebooka?
     
     
     * radek 2018.12.19 09:43 | # |
       
       https://pl.wikipedia.org/wiki/OAuth
       
       
     * dominico2000 2018.12.19 17:44 | # |
       
       A przypadkiem nie za pomocą protokołu OAuth?
       
       
     * ZXC 2018.12.19 20:03 | # |
       
       Wyślij zapytanie do administratora swoich danych – Morele.net
       
       
     * es 2018.12.20 08:07 | # |
       
       Oauth.
       Czyli morele dostaje tylko jednorazowy token, a nie hasło czy inne
       cudawianki.
       Zapewne przy pierwszym logowaniu tworzone jest w Morele.net konto o
       analogicznym adresie e-mail z losowym hasłem (które tak naprawdę jest
       “nie do ustalenia” o ile faktycznie je odpowiednio hashują). Hasło możesz
       zresetować i ustawić własne. Wówczas będziesz mógł logować się do konta
       zarówno przez OAuth, jak i loginem i hasłem.
       
       
 46. Radek 2018.12.19 01:12 | # | Reply
     
     Podanie błędnego numeru telefonu to spory problem. Pracuję przy obsłudze
     sklepu internetowego. Czasem zdaźy się że potrzebuje szybkiego kontaktu z
     klientem. Bo na stronie coś ma zieloną obudowę, a na magazynie jest
     niebieską. Bo wybrany paczkomat jest akurat niesprawny. Itp itd. I w takiej
     sytuacji szybki telefon do klienta. Jak nie odbiera to SMS z informacją.
     Jak mu zależy to szybko oddzwoni, od pisze i paczka wychodzi tego samego
     dnia. Jak nie… to paczka czeka… I zazwyczaj dopiero po kilku dniach ktoś
     napiszę miała. A to dlatego że telefon jest szybszy – w 3 minuty sprawa
     załatwiona. A miała ludzie odbierają często dopiero po pracy.
     
     
 47. 123 2018.12.19 01:17 | # | Reply
     
     Warto dodać, że przy płatności kartą, jeśli dane na karcie nie zgadzają się
     z tymi podanymi w formularzu, to w niektórych serwisach transakcja zostanie
     odrzucona przez sklep, ale pieniądze na karcie kredytowej zostaną
     zablokowane i trzeba się paprać w odzyskanie. Polecam kupić bilet w Cinema
     City na fałszywe dane;)
     
     
 48. M 2018.12.19 07:55 | # | Reply
     
     U mnie próba logowania odbyła się dzisiaj o 6 rano, na szczęście mam
     ustawione logowanie dwuskladnikowe i zatrzymało się na smsie.
     
     
 49. Ildefons 2018.12.19 08:45 | # | Reply
     
     Mniej więcej w tym samym czasie co maila z Moreli, dostałem też info od
     eBay, że ktoś próbował założyć konto na mojego maila. Jak żyć? Zgłosić to
     gdzieś?
     
     
     * JB 2018.12.20 09:37 | # |
       
       Podpinam się pod pytanie
       
       
 50. Tomasz 2018.12.19 08:54 | # | Reply
     
     Nie bierzecie pod uwagę jednego. Jak ktoś prowadzi działalność i chce
     fakturę za przykładowo kupiony dysk twardy w Morele to i tak dane do
     faktury podać musiał, nawet jak idzie paczkomatem. Dane mojej firmy wiec
     pewnie wyciekły, choć i tak są publicznie dostępne w CEIDG. Hasło miałem
     długie, skomplikowane i generowane losowo wiec mogą sobie przestępcy
     wsadzić w 4 litery bo nigdzie się ono nie powtarza.
     
     Poza tym wszystko jest kwestią wygody. Osobiście wolę podać prywatny numer
     telefonu bo czasem dopiero późnym popołudniem otrzymuję SMSa o paczce na
     którą czekam a maila firmowego po godzinach nie sprawdzam. Paczkomat mam
     400 m od domu i mogę sobie zawsze wyskoczyć po paczkę. Tak o paczce
     dowiedziałbym się dopiero rano w biurze.
     
     A z drugiej strony jakie w moim przypadku jest ryzyko związane z wyciekiem
     numeru telefonu? Jestem świadomy i nie daje się nabrać na telefony z
     socjotechniką, nie używam na tym numerze żadnej aplikacji bankowej, ba
     nawet telefon jest zwykły ( nie smarftfon) a po wszelkich telekonsultantach
     jadę jak po burej suce a szczególnie upierdliwych (+wszystkich od zaproszeń
     na prezentację) od razu zgłąszam do UKE / UOKIK / UODO (już nawet klika
     postępowań wszczęli z mojej inicjatywy).
     
     
 51. Grzegorz 2018.12.19 09:11 | # | Reply
     
     nr2 zarabia na stawkach interConnect
     https://pl.wikipedia.org/wiki/Interconnect
     https://pl.wikipedia.org/wiki/Mobile_Termination_Rate
     
     Dlatego nie można dzwonić z nr2 do innych, bo w tedy tracą zarobek. A
     przydłużenie numeru polega na wysłaniu SMSa na virtualny numer, w ten
     sposób opłaca się abonament za utrzymanie numeru (mimo iż Ciebie to nie
     kosztuje, bo pewnie z operatorem masz umowę NO LIMIT SMS, to Twój operator
     musi zapłacić stawkę interConnect dla nr2 w momencie pchnięcia SMSa do ich
     sieci).
     Analogiczna sprawa jest z połączeniem głosowym, na czym głównie zarabiają
     (a przynajmniej taka jest oficjalna wersja)
     
     
 52. Paweł 2018.12.19 09:34 | # | Reply
     
     No nieładnie tak Playa i ich Xtra Number reklamować z pominięciem
     konkurencji. ;)
     Orange ma podobną usługę, moim zdaniem lepiej zaimplementowaną:
     https://www.orange.pl/kid,4000377334,id,4000377405,title,Orange-Ekstra-Numer,article.html
     
     
     * Piotr Konieczny 2018.12.20 13:23 | # |
       
       Dzięki – dopisujemy. Nie byliśmy jej świadomi.
       
       
 53. metkor 2018.12.19 10:05 | # | Reply
     
     Obstawiam że przyczyną jest najsłabsze ogniwo. Zatrudnienie studenciaka
     który wkurzony niską pensja klepał lewe wezwania do zapłaty zaraz po
     zamówieniu (akcja z listopada), a później wyprowadził całą bazę danych.
     
     
 54. Pawel 2018.12.19 10:42 | # | Reply
     
     Niebezpiecznik nie odrobil zdania domowego. Poleca Google Voice ktorego sie
     na da aktywowac bez amerykanskiego numer tel a w Polsce mamy takie uslugi
     znanych telekomów:
     Orange Ekstra numer https://www.orange.pl/en
     Play Xtra numer https://www.play.pl/uslugi/xtra-numer/
     
     Ktos wie czy TMobile oferuje cos podobnego?
     
     
     * Piotr Konieczny 2018.12.20 12:46 | # |
       
       Paweł nie doczytał artykułu :) O Play Xtra jest informacja. O tym jak
       aktywować GVoice też.
       
       
     * Pawel 2018.12.20 17:56 | # |
       
       Google search na niebezpieczniku znajduje tylko “Google Voice (do
       aktywacji trzeba użyć VPN-a wychodzącego w USA, bo usługa nie jest
       dostępna w Polsce. Konto da się założyć przy użyciu NordVPN oraz po
       podaniu numeru VoIP z USA, wygenerowanego np. jedną z poniższych
       technik.)” no to trochę słabe wyjaśnienie jeśli nie ma opisanych
       poniższych technik. Co do Orange Ekstra Numer to działa tylko na starych
       abonamentach :-( Nie wiem czemu wylaczaja tę usluge.
       
       
 55. Edmunt 2018.12.19 11:31 | # | Reply
     
     “Klasyczne security by obscurity… Podpowiemy tylko, że przestępcy nie mają
     problemu z ustaleniem rodzaju i łamaniem hashy :)”
     
     55c3b5386c486feb662a0785f340938f518d547f
     
     ok co to za hash kto się wykaże ?
     
     
     * Salt&Peper 2018.12.20 15:11 | # |
       
       A może mają zabezpieczone hasła za pomocą:
       soli, pieprzu, może papryki i np chili :)
       
       
     * R2 2018.12.20 16:58 | # |
       
       md5 a potem sha-1 (z ‘password’)
       
       
 56. mich 2018.12.19 12:46 | # | Reply
     
     “acie gwarancję, że z tego numeru ze startera nikt inny nie korzysta, więc
     możecie go spokojnie podawać. ”
     
     dopóki operator nie dojdzie do wniosku ze numer nie aktywowany wraca do
     puli. Generalnie slaby pomysl. To juz lepiej miec osobny numer w jakiejs
     sieci gdzie waznosc konta za 5zl przedluza sie na rok …. choc akurat ten
     hint z paczkomatem uwazam za slaby. Wole jednak miec tego smsa na swoim
     numerze paranoja paranoja ale jakas wygoda tez musi byc.
     
     P.S. dlaczego wymagacie emaila przy pisaniu komentarza? ;-)
     
     
     * Piotr Konieczny 2018.12.20 13:19 | # |
       
       To jest chyba jasne, że po dacie ważności zmieniasz na inny, jeśli
       wybierasz tę metodę. My polecamy VoIP.
       
       
     * wymagany@ 2018.12.20 15:06 | # |
       
       wymagają i?
       rozumiem, że regulamin czytałeś? :)
       i np. z ciekawości zerknąłeś na link do formularza kontaktowego np. w
       sprawie wyjaśnienia “błędnego” niezakwalifikowania twojego komentarza do
       zaprezentowania na stronie niebezpiecznika :)
       
       
 57. Konrad 2018.12.19 13:03 | # | Reply
     
     Widzę, że pytanie już padło ale nadal brak odpowiedzi. Co z danymi Klienta
     kiedy ten loguje się do strony poprzez zewnętrzne konto np. Facebook lub
     Google. Jak wygląda wymiana oraz autoryzacja danych klienta między
     serwisami, czy są one tylko fizycznie przechowywane na serwisach
     zewnętrznych czy jeszcze przepisywane do bazy serwisu głównego (np.
     morele.pl). No i na koniec co sądzicie o bezpieczeństwie takiej formy
     logowania?
     
     
     * Piotr Konieczny 2018.12.20 13:18 | # |
       
       Popatrz o jakie uprawnienia prosi serwis, kiedy logujesz się do Facebooka
       (jest informacja do czego będą mieli dostęp, załóż że wszystko to
       trzymają w swojej bazie – nie muszą, ale z drugiej stronie nie wiesz co
       biorą, więc przyjmij najszerszy scenariusz)
       
       
 58. Dawid 2018.12.19 13:49 | # | Reply
     
     Zastanawia mnie jedna rzecz. Dlaczego ja nie dostałem jeszcze wiadomości
     informacyjnej od Morele chociaż mam tam konto od dłuższego czasu? Może
     informują ludzi losowo wybranych?
     
     
 59. sebastian 2018.12.19 14:14 | # | Reply
     
     Niestety dane poszły na rynek. I mi się dostało telefonem z loanme.pl
     Firma dzwoni z https://www.ktoto.info/numer/799598924/
     
     
     * grzegorz 2018.12.20 13:39 | # |
       
       Potwierdzam. Spam telefoniczny zaczął się w moim przypadku 30 września
       tego roku.
       
       
 60. Dobra 2018.12.19 15:24 | # | Reply
     
     Jak się zarejestrować w Google Voice? Google przy rejestracji żąda drugiego
     numeru zarejestrowanego w USA
     
     
 61. ZXC 2018.12.19 19:14 | # | Reply
     
     Zatem pora się pożegnać z morelami. Skasowałem konto, korzystam z Waszych
     cennych rad i pozmieniałem dane w sklepach, z których korzystam, warto
     wchodzić na niebezpiecznika, sporo można się tu nauczyć :)
     
     
 62. Orel 2018.12.19 20:05 | # | Reply
     
     Jeśli hasła w bazie były hashowane, a na pewno były (tak twierdzi morele)
     to nie ma fizycznej możliwości jego rozkodowania w związku z czym zmiana
     hasła prowadzi tylko do uspokojenia “nieświadomych użytkowników”
     
     
     * R. 2018.12.20 13:37 | # |
       
       Serio? Co Ty nie powiesz. To na rynku konsumenckim jest JAKIKOLWIEK
       algorytm gwarantujacy poufnosc informacji? Dobrze wiedziec!
       
       
     * WAZNIAK 2018.12.20 20:27 | # |
       
       Dzis na wykopie pojawily sie zlamane hasla, wygladaja na slownikowe.
       
       
 63. M.. 2018.12.19 21:59 | # | Reply
     
     Z tymi telefonami to nie jest dobry pomysł.
     Np. paczkomaty – jak nie masz aktywnego telefonu, to nie odbierzesz
     przesyłki, bo są paczkomaty mobilne i informacja o przesyłce jest wysyłana
     wyłącznie sms’em. Dodajmy do tego, że część emaili trafia do spamu, sms
     jest nadal pewniejszy.
     Jak coś się stanie z paczką na poczcie to dzwonią do adresata. Jak nie ma
     takiego telefonu to paczka albo wraca do nadawcy albo trafia do Koluszek.
     A podawanie innych danych np. przy paczkomatach może spowodować, że
     odbiorca nie otrzyma przesyłki. Bo np. paczka trafi do punktu, a tam już
     trzeba udowodnić, że jest się odbiorcą i numer telefonu nie wystarcza.
     
     
 64. Karolina 2018.12.20 08:49 | # | Reply
     
     Moim zdaniem trochę w tym nagonki przedświątecznej, nie mogę uwierzyć, że
     dane klientów były tak łatwo dostępne. #szok
     
     
 65. Jacek Rosankiewicz 2018.12.20 10:12 | # | Reply
     
     Straszna amatorka. znullowany phpmyadmin.
     Sklep zachował się źle, widać, że brakuje protokołów bezpieczeństwa w
     firmie.
     pozdrawiam, Rosankiewicz Jacek
     
     
     * chrondane 2018.12.20 15:14 | # |
       
       znaczy co?
       Myślisz, że złożyć im ofertę na wdrożenie np. 27K i przy okazji RODO, bo
       się u nich zbytnio nie przyjęło?
       a moze na poczatek audyt i jakieś pentesty? :)
       
       
 66. WAZNIAK 2018.12.20 10:51 | # | Reply
     
     “Klasyczne security by obscurity… Podpowiemy tylko, że przestępcy nie mają
     problemu z ustaleniem rodzaju i łamaniem hashy :)”
     
     Hasel nie szyfruje sie haszami.
     
     
     * Piotr Konieczny 2018.12.20 12:51 | # |
       
       Szyfrowanie to uproszenie, które można zrozumieć w komunikacji dla ZU.
       
       
 67. Luki 2018.12.20 11:17 | # | Reply
     
     Moja przygoda z tym sklepem została zakończona. Konto usunięte. Gdyby
     napisali wcześniej bez owijania w bawełnę byłoby ok.
     
     
 68. Ja 2018.12.20 17:49 | # | Reply
     
     Ja stawiam na obrót gotówkowy i zakupy w placówce handlowej – jak za
     dawnych lat. ;)
     
     
     * tradycjonalista 2018.12.21 17:08 | # |
       
       tak trzymać,
       żadnych faktur, rachunków, gwarancji zwrotu. Paragony trzymać w nie
       przeźroczystych opakowaniach.
       jestem za a nawet przeciw. :)
       
       powodzenia życzę ;)
       
       
     * markooff 2018.12.21 21:08 | # |
       
       ….żadnych uszkodzonych paczek i wybrakowanych prezentów które dochodzą na
       dzień przed wigilią kiedy już nic nie można z tym zrobić…. żadnych
       zmęczonych kurierów którzy nie wyrabiają się (bo i mają zleceń nad miarę)
       i zamiast kontaktu do klienta odstawiają paczkę do “najbliższego punktu
       x” wcale nie informując o tym ani wysyłającego ani adresata… Rekordowa, w
       moim przypadku, paczka przyszła do mnie po kilku tygodniach, kiedy to
       cała zawartość była dawno zepsuta i niezdatna do spożycia. Przyszła, wraz
       ze zdenerwowanym właścicielem takiego punktu poirytowanym że mu lezy w
       kącie i “już śmierdzi na potęgę więc może bym ją sobie odebrał bo co on
       ma zrobić ?”….
       Co ciekawe, wcześniej, przez dwa tygodnie nikt w firmie spedycyjnej nie
       był w stanie nigdzie zlokalizować tej przesyłki .
       Już nie powiem o okradzionych po drodze zdekompletowanych przesyłkach.
       
       Nie, oczywiście nie jestem jakimś tam wrogiem zakupów via internet – ale
       uważam, że nic nie zastąpi odbioru osobistego u dostawcy, dzisiaj nawet
       miałem przykład tego jak można to szybko, uczciwie i rzeczowo załatwić.
       Po drodze do domu. Gdybym się zdawał na paczkę załatwiłbym pewnie po
       nowym roku …
       
       Ale co kto lubi – na szczęście mamy demokrację i wolność wyboru . :)
       
       
 69. kr 2018.12.21 23:47 | # | Reply
     
     Niebezpiczeniku,
     
     Chyba Gvoice wdrożył zabezpiczenie przed aktywacją go za pomocą numeru z
     MySudo.
     Otrzymałem SMS weryfikujący na numer w MySudo, po przepisaniu do GV,
     wróciłem do punku wyjścia pt: podaj nr tel, na ktróy możemy wysłać Ci
     email. I… po ponownym podaniu tego samego numeru z MySudo twierdzi, żeto
     nie jest prawidłowy numer ;-)
     
     
 70. ja 2018.12.25 10:36 | # | Reply
     
     No proszę, a w sklepie nie pytają o dane osobowe. Mówisz co chcesz kupić,
     sprzedawca podaje towar, ty płacisz, zabierasz towar i odchodzisz nikomu
     nieznany. Żadne dane nie wyciekły.
     
     
 71. Ja 2018.12.25 12:58 | # | Reply
     
     Ale, że, dlaczego nie brać gwarancji? Brać, choć UE zagwarantowała
     gwarancję 2 letnią na podstawie dowodu zakupu, czyli paragonu lub faktury.
     Paragony wytrzymują dwa lata gdy leżą spokojnie nie zaczepiane przez nikogo
     i przez nic. :)
     
     
 72. RedDragon 2018.12.29 16:00 | # | Reply
     
     Zobaczymy czy luki w zabezpieczeniach jakie ma Intel w swoich procesorach
     nie miały także z tym nic wspólnego.
     
     
 73. Nerf 2019.01.09 13:49 | # | Reply
     
     Widać ich dział IT oraz pracujący tam ludzie byli “po taniości”
     Niestety wiele firm i ich właściciele traktują IT jako zło konieczne a
     handlowców jak cud świata.
     
     
 74. » [AKTUALIZACJA #2] Wykradziono dane osobowe podatników z Gdańska, którzy
     korzystali z serwisu “PIT w Gdańsku” -- Niebezpiecznik.pl
     -- 2019.05.01 13:30 | # | Reply
     
     […] PESEL-u nie zmienicie, daty urodzin też. Z numerem telefonu ciężko jest
     się rozstać. E-maile mają dobre antyspamy. Po prostu musicie się pogodzić z
     wyciekiem Waszych danych i tym, że będą kolejne tego typu sytuacje. A
     zamiast walczyć ze skutkami, polecamy prewencję: nie podawajcie swoich
     danych osobowych byle komu. A do “konkursików” i innych “serwisików”
     wpisujcie alternatywny adres e-mail i numer telefonu niepowiązany z Waszymi
     kontami w bankach i social mediach. O tym skąd za darmo brać takie numery
     telefonów pisaliśmy w artykule “z poradami dla ofiar wycieku danych serwisu
     Morele.net“. […]
     
     
 75. Kacper 2019.05.28 22:17 | # | Reply
     
     A czy podczas dokonywania płatności w jakimś sklepie internetowym za
     pośrednictwem np. PayU, sprzedawca widzi jakieś dane właściciela konta
     bankowego? Żeby nie było przypału, że podaje zmyślony numer i imie do
     wysyłki a później sprzedawca i tak widzi moje dane.
     
     
 76. Paweł 2021.02.22 01:35 | # | Reply
     
     Woah,
     Prawie przez ten wyciek dzisiaj zostałem ofiarą ataku.
     Przez to, że miałem to samo hasło na morele i patreon’ie, ktoś chciał to
     wykorzystać i zapewne wpłacić wszystko z karty na jakiś konkretny profil.
     Dobrze, że miałem 2 etapową weryfikację. Tylko to mnie uratowało.
     
     
 77. Morele.net – Test Bed 2022.07.29 22:56 | # | Reply
     
     […] October 2018, the Polish e-commerce website Morele.net suffered a data
     breach. The incident exposed almost 2.5 million unique email addresses
     alongside phone numbers, names and […]
     
     




TWÓJ KOMENTARZ

Kliknij tu, aby anulować

Imię* :
Email* :
URL :


Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez
moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

Δ

RSS dla komentarzy:





 * ZAMÓW NASZ WYKŁAD DLA TWOJEJ FIRMY!
   
   Posłuchaj jednego z naszych 8 cyberwykładów. Wiedzę podajemy z humorem i w
   przystępny dla każdego pracownika sposób. Zdalnie lub u Ciebie w firmie.
   Kliknij tu i zobacz opisy wykładów!
   
   


 * ARTYKUŁY NA E-MAIL
   
   Aby otrzymać info o nowych postach emailem, wpisz go poniżej:
   
   
   
   
   
   Rozwiąż Captcha:
   
   
   
   
   
   
   
   HP
   
   
   
   
   
   
   
   lub śledź nas za pomocą:
    


 * TRWAJĄCE ATAKI (POLSKA)
   
   * Uwaga klienci ING!


 * *PTR (CZYLI NASZ LINKBLOG)
   
   * * BNP Paribas zachęca firmy do wspólnej walki z cyberprzestępcami
   * * Zapraszamy na LIVE o Wojnie Hybrydowej i Zero Trust
   * * Oh My H@ck 2022
   * * HackYeah 2022: darmowe wejście z kodem NIEBEZPIECZNIK


 * ARCHIWALNE
   
   Archiwalne Select Month November 2022  (15) October 2022  (8) September 2022
    (19) August 2022  (13) July 2022  (17) June 2022  (11) May 2022  (18) April
   2022  (6) March 2022  (15) February 2022  (14) January 2022  (13) December
   2021  (7) November 2021  (15) October 2021  (11) September 2021  (10) August
   2021  (18) July 2021  (17) June 2021  (18) May 2021  (11) April 2021  (17)
   March 2021  (9) February 2021  (13) January 2021  (16) December 2020  (22)
   November 2020  (13) October 2020  (10) September 2020  (11) August 2020  (21)
   July 2020  (39) June 2020  (35) May 2020  (38) April 2020  (35) March 2020
    (26) February 2020  (22) January 2020  (25) December 2019  (17) November
   2019  (26) October 2019  (32) September 2019  (13) August 2019  (20) July
   2019  (27) June 2019  (25) May 2019  (12) April 2019  (27) March 2019  (37)
   February 2019  (26) January 2019  (36) December 2018  (19) November 2018
    (24) October 2018  (34) September 2018  (20) August 2018  (38) July 2018
    (34) June 2018  (43) May 2018  (21) April 2018  (42) March 2018  (37)
   February 2018  (71) January 2018  (38) December 2017  (20) November 2017
    (40) October 2017  (22) September 2017  (23) August 2017  (30) July 2017
    (43) June 2017  (31) May 2017  (23) April 2017  (29) March 2017  (21)
   February 2017  (21) January 2017  (22) December 2016  (4) November 2016  (8)
   October 2016  (7) September 2016  (18) August 2016  (42) July 2016  (36) June
   2016  (24) May 2016  (19) April 2016  (24) March 2016  (36) February 2016
    (38) January 2016  (19) December 2015  (24) November 2015  (42) October 2015
    (10) September 2015  (23) August 2015  (51) July 2015  (41) June 2015  (33)
   May 2015  (38) April 2015  (57) March 2015  (66) February 2015  (66) January
   2015  (39) December 2014  (41) November 2014  (42) October 2014  (36)
   September 2014  (58) August 2014  (73) July 2014  (91) June 2014  (72) May
   2014  (36) April 2014  (47) March 2014  (40) February 2014  (44) January 2014
    (72) December 2013  (65) November 2013  (47) October 2013  (48) September
   2013  (48) August 2013  (64) July 2013  (34) June 2013  (43) May 2013  (31)
   April 2013  (33) March 2013  (33) February 2013  (43) January 2013  (40)
   December 2012  (28) November 2012  (75) October 2012  (45) September 2012
    (65) August 2012  (69) July 2012  (68) June 2012  (85) May 2012  (57) April
   2012  (50) March 2012  (69) February 2012  (57) January 2012  (56) December
   2011  (48) November 2011  (71) October 2011  (60) September 2011  (61) August
   2011  (60) July 2011  (48) June 2011  (79) May 2011  (115) April 2011  (94)
   March 2011  (39) February 2011  (34) January 2011  (35) December 2010  (29)
   November 2010  (25) October 2010  (23) September 2010  (38) August 2010  (33)
   July 2010  (41) June 2010  (47) May 2010  (63) April 2010  (54) March 2010
    (51) February 2010  (57) January 2010  (63) December 2009  (51) November
   2009  (42) October 2009  (7) April 1666  (1)


 * ZOBACZ NASZE WEBINARY!
   
   Każdy powinien zobaczyć te webinary! Praktyczna wiedza i zrozumiały język. 6
   topowych tematów — kliknij tutaj i zobacz szczegółowe opisy oraz darmowy
   webinar.
   
   


  Kontakt | Reklama | Praca | Audyty bezpieczeństwa | Szkolenia
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2009- echo date("Y");
Niebezpiecznik.pl
ul. Armii Krajowej 12/64, 30-150 Kraków
tel. 12 44 202 44; e-mail: biuro@niebezpiecznik.pl